Az astanga vinyásza módszer lényege

Ha a pózoktól a légzés felé visszük a hangsúlyt, rájövünk, hogy a pózok átmenetiek, mint minden forma.

2020. Máj. 31.
vasárnap 12:30

Elsőre megterhelő az astanga jóga

Mitől annyira megterhelő az astanga jóga, hogy majdnem mindenki, amikor először találkozik az irányzattal, szinte kivétel nélkül megdöbben: valójában ez jóga? Kérdezik sokan, életük első astanga órája után, jogosan. Elsőre fizikailag nagyon megerőltető a gyakorlás, szakad rólunk az izzadság, csúszunk-mászunk a saját vrítékünkben a szőnyegen, és végigküzdjük az órát. Közben persze nincs idő gondolkodni ez benne a szép, mert nem tudunk másra figyelni, csak pontosan arra, ami épp adott pillanatban történik velünk - bennünk.

Majd egy idő után hozzászokunk, megértünk pár dolgot, az alapokat, hogy mire kell figyelni, és szépen lassan megszokjuk a sorozatot is, jó esetben megtanuljuk az ászanák sorrendjét is. De még hosszú idő után is nehéznek tűnik mindenre odafigyelni. Hagyjunk magunknak időt, legyünk fegyelmezettek és gyakoroljunk türelemmel.

Mindenkinek megterhelő az astanga jóga?

A vinyásza

A vinyásza - a pózok közötti átvezető mozdulatsor, ami a napüdvözlet elemeiből áll - adja az erőt, a pózok pedig a hajlékonyságot. Nem érdemes olyan hajlékonyság elérésére törekednünk, ami nincs megtámogatva a megfelelő erővel. A vinyásza a légzés és mozgás összehangolását jelenti.

Az astanga vinyásza jógában nagy jelentősége van annak, hogy milyen ütemben megyünk bele egy pózba, és hogyan jövünk ki belőle. A mozdulatok számozását nevezzük vinyásza számolásnak. Ez nem egyezik meg a légzés számolásával. Tehát az, hogy be-és kilégzésre milyen mozdulatot hajtunk végre, nem azonos a vinyásza számolással, mert egy mozdulat végrehajtása alatt több be-és kilégzés is történhet.

Trisztána módszer

A gyakorlás három fókusza, azaz a három alapvető dolog a gyakorlásban a trisztána (tristanam) módszer szerint, az ászana (testtartás), a légzés, és a dristi (fókuszpont). Ezen kívül ide tartoznak még a bandhák (izomzárak), amiket logikailag azért nem sorolunk mégsem ide, mert alapvető fontosságúak, és teljesen természetes, hogy fenntartjuk őket a gyakorlás alatt. Tehát az ászana, a légzés és a fókuszált tekintet az eszköze a fizikai és finomtest teljes megtisztításának, a prána egyenletes eloszlatásának.

„ Óh, jógi, ne végezz ászanát vinyásza nélkül!”

Vámana Risi

Az ötödik tag, a pratjáhára, a dristik (tekintet fókusza) által nyilvánul meg. A dristi segít, hogy vissza tudjuk vonni az érzékeinket, és befelé irányítsuk a figyelmünket. Az érzékek visszavonására azért van szükség, mert segít megértenünk, hogy valójában amit kívül keresünk, az belül van. Valójában nem külső dolgok fognak kielégíteni minket. Ez egy mély megértés. Az érzékek szolgáltatják a táplálékot az elme számára, az érzéktárgyak formájában. Majd az elmében vágyak ébrednek, amik a szenvedés forrásai. Ha valaki állandóan ki is tudja elégíteni az összes felmerülő vágyát, akkor is mindig újabbak fognak születni. De ha nem tápláljuk tovább az elmét, azaz távol tartjuk tőle az érzékeket, lelohad, mint a tűz, amire nem teszünk több tüzelőt. Az érzékek visszavonása, szanszkritül pratjáhára a módszer neve, melynek segítségével elérhetjük ezt. Az astanga gyakorlásunkban pedig a dristi, a fókuszált tekintet segítségével gyakorolhatjuk a pratjáhárát.

A hatodik ág, melyből automatikusan következik a hetedik, a dháraná (koncentráció) a bandhák segítségével, és belőle a hetedik, a djána (meditáció) pedig akkor valósul meg, mikor azt érezzük, hogy ahelyett, hogy végeznénk a gyakorlást, mi vagyunk mozgatva. Az utolsó ág, a szamádiban (extázis vagy transz állapota) megnyilvánul valódi természetünk, felfüggesztődnek a gondolatok, ez a tiszta, extatikus létezés állapota. A vinyásza rendszer tehát a külső korlátoktól a belső szabadság felé vezet minket, azáltal, hogy a pózoktól a légzés felé visszük a hangsúlyt, és rájövünk, hogy a pózok átmenetiek, mint minden forma. Összességében véve, a vinyásza jóga az átmenetin történő meditáció.

Az astanga vinyásza módszer lényege - 5 perc jóga

A 8 ág a gyakorlásban

A vinyásza módszer alkalmas a mai modern korban élő emberek számára, mert csak napi 1-2 órát igényel a gyakorlás, mégis benne van a jóga összes ága. Az első két ág, a jámák és nijámák (erkölcsi előírások, belső szabályok) természetesen előjönnek a gyakorlás során. A harmadik ág, az ászanák (testtartások) segítségével kioldjuk a fizikai test feszültségeit. Ez az elmére is hat, mert a test jelentősen befolyásolja az elme működését, tehát több történik, mint egyszerűen a fizikai test tisztítása. A negyedik tag a pránajáma, az uddzsáji légzésen keresztül valósul meg.

Puhán, mégis erőteljesen lélegzünk, hangos légzéssel, megnyújtva a légzést, légzésszünet nélkül, végig az egész gyakorlás alatt. A be-és kilégzésnél is mély H hangot hozunk létre. Amint elkezdünk hangosan lélegezni, emelkedik a testhőmérsékletünk, izzadni kezdünk. Haladó gyakorlók három uddzsáji légzés után már izzadnak.

KAPCSOLAT: +36 30 399 3130
1033 Laktanya u. 4. - Feelwell Centrum