Astangás Napüdvözletek

A Szurja namszkára, vagyis a napüdvözlet gyakorlata a távoli múltból maradt ránk, s mennyeivé és üdvössé teszi az emberi életet. Segítségével az emberek jókedvűvé válhatnak, megtapasztalhatják a boldogságot és az elégedettséget - mondta Sri K. Pattabhi Jois.

Bemelegítés

A Napüdvözletekkel, szanszkritül Szurja Namaszkára gyakorlatsorral kezdődik az astanga jóga összes sorozata. A kezdő mantra eléneklése után, 5 A és általában 3 B típúsú napüdvözletet végzünk, melyek a bemelegítést, a keringési rendszer felébresztését szolgálják. A körök száma néha változhat, ha hidegebb van, akad, aki több napüdvözletet végez, egészen addig, amíg azt nem érzi, hogy bemelegedett. Majd az álló gyakorlatok jönnek, amik még mindig a bemelegítést, a test felkészítését szolgálják, majd az adott sorozat, amelyet gyakorlunk, végül a levezető gyakorlatok.

Sokféle Napüdvözlet variáció létezik, körülbelül annyiféle, mint ahány jógastílus. Rendszeres gyakorlása minden szervrendszerre pozitív hatással van, beleértve a mirigyeket, idegrendszert, immunrendszert, és az elmét is. A depresszió csökkentésére is használják, Sri K. Pattabhi Jois szerint még a mentális betegségek is gyógyíthatók a napüdvözletek által, még akkor is, ha múltbéli karmánkból erednek.

Szurja namaszkára

Szúrja, a napisten

Szúrja, a napisten, a hinduizmus istenei közül fontos szerepet tölt be. Haja arany színű, karjai fényesek, kezében lótuszvirágot tart, általában egy szekéren állva ábrázolják, melyet hét ló húz. Ezzel a szekérrel járja körül folyamatosan a földet, fényt és világosságot árasztva a világban, tekintetével átfogja a világmindenséget. A hinduizmusban is, mint ahogyan sok már kultúrában, Szurját az élet adójaként tisztelik, s tiszteletére a napüdvözlet gyakorlatsort tradicionálisan kelet felé (a felkelő nap felé) fordulva végzik.

A Napüdvözletekkel rögtön a gyakorlás elején - in mdias res kezdéssel - a mozgó meditáció élménye élhető át. Nagyon fontos a légzés, mozgás és a tekintet összehangolása a gyakorlatsorban, hiszen itt ténylegesen minden légzésre végzünk egy mozdulatot, tehát elég gyorsan követik egymást az ászanák. Dinamikus, lendületes bemelegítése tehát ez a testnek, mellyel a keringési rendszert behangoljuk, felébresztjük a test belső tüzét (agnit), serkentjük a szív-és érrendszer működését, felkészítjük testünket és elménket a gyakorlásra.

Szurja namaszkára A

Az astanga vinyásza jógában a Szurja namaszkára A típusú gyakorlatsora, kilenc vinyászából (mozdulatból) és a következő ászanákból áll: Szamaszthitiből - stabil vagy egyenes állás, tekintet az otthegyen - indulva, belégzésre emeljük a karokat Urdva vriksászanába, kissé hátrahajtva a fejet a kéz ujjaira nézünk, ez az első vinyásza. Kilégzésre előre dőlünk, a tenyereket a lábfejek mellett a talajra tesszük, a térdek nyújtva, orrcsúcs irányába nézünk, Uttánászana, ez a második vinyásza. Belégzésre emeljük a fejet, a tekintetet a két szemöldök közé irányítjuk, Urdhva uttánászanába - harmadik vinyásza. Kilégzésre a tenyereket jól belenyomva a talajba ugorjunk hátra Csaturanga dandászanába, a test teljesen egyenes, kezek és lábujjak vannak a talajon, tekintet: orrcsúcs, ez a negyedik vinyásza.

Innen belégzésre Urdhva mukha svánászana következik, előretoljuk a mellkast, feltoljuk magunkat a tenyereken, homorítunk, kezek és lábfejek érintik a talajt, két szemöldök közé nézünk, ez az ötödik vinyásza. Majd kilégzés, Adho mukha svánászana, felemeljük a derekunkat, sarkakat belenyomjuk a talajba, a felsőtest és a lábak 90 fokos szöget zárnak be, köldök irányába nézünk, ez a hatodik vinyásza. A hetedik vinyásza ugyanaz lesz, mint a harmadik, belégzésre előreugrunk a kezek közé, Urdhva uttánászanába. A nyolcaik vinyásza ugyanaz lesz mint a második, kilégzésre leengedjük a fejet, Uttánászana. Majd a kilencedik ugyanaz lesz, mint az első, belégzésre felegyenesedünk, Urdhva vriksászana, majd kilégzésre kiindulóhelyzet: Szamaszthiti.

Szurja namaszkára B

Az astangás napüdvözletek második típusa, Szurja namaszkára B tizenhét vinyászából áll. Az a különbség az A-hoz képest, hogy az első, a hetedik, a tizennegyedik és a tizenhetedik vinyásza új mozdulat / ászana. Kiindulóhelyzet ugyanúgy Szamaszthiti, egyenesen, zárt lábakkal állunk, tekintet az orrcsúcson. Zárt lábbal, hajlítsuk be a térdet, karokat emeljük a fej fölé, a kéz ujjaira nézünk, ehhez kicsit hátra kell hajtani a fejet) Utkatászana, első vinyásza. Kilégzésre előre dőlünk, kinyújtjuk a térdet, letesszük a tenyereket a lábfejek mellé, orccsúcs irányába nézünk, Utttánászana, második vinyásza. Belégzésre emeljük a fejet, tekintet a két szemöldök között, Urdhva uttánászana, harmadik vinyásza. Majd kilégzésre ugorjunk hátra, használva a kezek erejét, Csaturanga dandászanába, tekintet az orrcsúcs irányába, negyedik vinyásza.

Belégzésre Urdhva mukha svánászana, előretoljuk a mellkast, lábfejeken, tenyereken támaszkodunk, két szemöldök közé emeljük a tekintetet, ötödik vinyásza. Innen kilégzésre lefelé néző kutyapózba, Adho mukha svánászana, toljuk megunkat fel, kiemelve a derekunkat, köldökre nézünk, hatodik vinyásza. Eddig ugyanaz a gyakorlatsor mint az első típusú napüdvözletben. Az első új mozdulat következik, belégzésre előre lépünk jobb lábbal a tenyerek közé, jobb térd hajlítva marad, bal nyújtva, karokat a fej fölé emeljük, kissé hátrahajtva a fejet, tekintetet irányítsuk felfelé, nézzünk az ujjakra, Virabhadrászana A, ez a hetedik vinyásza.

Kilégzésre újra Csaturanga dandászana következik, a negyedik vinyásza ugyanaz, mint a nyolcadik. Belégzésre felfelé néző kutyapó, a kilencedik vinyásza ugyanaz mint az ötödik. Kilégzésre lefelé néző kutyapóz, ez a tizedik vinyásza, ami megegyezik a hatodikkal. Majd előrelépünk bal lábbal, újra egy Virabhadrászana A jön, ez a tizenegyedik vinyásza, ami ugyanaz mint a hetedik vinyásza, csak a másik lábbal lépünk előre. Innen újra Csaturanga dandászanába lépünk hátra, tizenkettedik vinyásza, ez ugyanaz, mint a negyedik.

„ A Szurja namszkára, vagyis a napüdvözlet gyakorlata a távoli múltból maradt ránk, s mennyeivé és üdvössé teszi az emberi életet. Segítségével az emberek jókedvűvé válhatnak, megtapasztalhatják a boldogságot és az elégedettséget, továbbá elkerülhetik, hogy megadják magukat az öregkornak és a halá”

Sri K. Pattabhi Jois

Még egy felfelé néző kutya következik, tizenharmadik vinyásza, ami megyegyezik az ötödikkel, majd lefelé néző kutyapóz, tizennegyedik vinyásza, ami a hatodikkal azonos, ezt a mozdulatot kitartjuk öt légzésig. Majd belégzésre előreugrunk Urdhva uttánászanába, tizenötödik vinyásza, ami a harmadikkal egyezik meg, innen leengedjük a fejet, Uttánászana, tizenhatodik vinyásza, ami azonos a másodikkal, majd felegyenesedünk Urdhva vriksászanába, ez az utolsó, tizenhetedik vinyásza, ami megyegyzik az elsővel, végül kiinduóhelyzet: Szamaszthiti.

108 Napüdvözlet - de miért pont 108?

Tradicionálisan telihold napján, vagy szombati napokon végezték a 108 napüdvözlet gyakorlatsort a régi időkben, amikor nem volt ászanagyakorlás. Az astangás A típusú Napüdvözlet ismétlése 108-szor egy rendkívül erőteljes hatású gyakorlás, mely után a mély belső béke érzése élhető át, kellemes közérzet és elégedettség. A gyakorlás végére minden sejtünk feltöltődik energiával, az elménk megnyugszik, megtapasztalható egy mindent átható elcsendesedés, a teljes harmónia és kiegyensúlyozottság állapota, ami vitalitással párosul. Havonta egyszer érdemes elvégezni 108 napüdvözletet, de hogy miért pont 108-szor ismétlejük? Jöjjön egy kis összefoglaló a 108-as szám jelentőségéről.

A Buddhista nézetek szerint az univerzum, a külső világ- a makrokozmosz, pontos tükörképe megtalálható az ember, az egyén belső világában- a mikrokozmoszban. A 108-as szám a hívő és a benne rejlő isteni lény közötti távolságot reprezentálja. Az ayurvéda 108 marma pontot-érzékeny pontot tart számon a testünkön, mely megfelelő érintéssel gyógyító pontként hat, ugyanakkor a harcművészetekben ezen pontok ütésével egy megfelelően képzett katona ölni is tud. A kínai orvoslás szerint is 108 meridián hálózza be testünket. A meditatív légzésről, a pránájámáról mondják, hogy amennyiben sikerül annyira nyugodt állapotba kerülni, hogy az ember naponta csak 108-szor (!) vegyen lélegzetet, akkor hamarosan megvilágosodik. (Az átlagos légzésszám percenként kb. 16.)

A 108, a 9 és 12 szorzata, márpedig mindkettőt számos tradíció kitüntetett misztikus számnak tekinti. A 9 az emberi archetípust és a bolygókat – Nap, Hold, Mars, Merkúr, Jupiter, Vénusz, Szaturnusz, Ráhu és 12 házat és 9 bolygót tartunk számon az asztrológiában 12x9=108 Az 1-es szám jelenti Istent, a legfensőbb Igazságot, a 0 jelképezi a spirituális gyakorlat teljességét, míg a 8-as jelenti az örökkévalóságot, a végtelenséget. A Szanszkrit abc 54 betűből áll, s ennek van férfias (Shiva), és nőies (Shakti) aspektusa. 54x2 = 108 Talán éppen ezért van 108 gyöngy a dzsapamálákon, amit a mantrák számolásához használnak. Jelenti még a hat érzéket( látás, hallás, ízlelés, tapintás, szaglás, tudat) ezek háromszorosát ( pozitív, negatív, közömbös) 3x6 = 18 érzés.

Mind a 18 érzés csatolható örömhöz, vagy bánathoz, így kapunk 36 indulatot, amelyek mindegyike megnyilvánulhat múltban, jelenben, vagy jövőben 36x3 = 108 Természetrajzi érdekesség a szent Gangesz folyam kiterjedése, a 2500 kilométer hosszú folyam 12 hosszúsági fokot (79-91° között) és 9 szélességi fokot (22-31° között) fog át, 12×9 pedig 108. A Föld átmérőjének 108 szorosa a Nap átmérője. Ugyanúgy A Hold és a Föld közötti távolság is pontosan 108-szor akkora, mint a Hold átmérője. Az asztrológiában a Hold szimbolikus féme az ezüst, amelynek atomsúlya szintén 108.

A 108 napüdvözlet jóga gyakorlatsor

Minden esetben az ászanák előtt gyakoroljuk a napüdvözleteket, mondta Sri K. Pattabhi Jois. Ez a szabály. Sose feledkezzünk el a dristikről, valamint nagyon fontos továbbá, hogy a légzés vezesse a mozdulatokat, nem pedig fordítva.

  • Ez egy mély megértés. A napüdvözletek gyakorlása belépő az astanga vinyásza jóga világába, bepillantás a meditációba, először pillanatokra, majd ezek a pillanatok egyre hosszabbak lesznek. "
  • Practice and all is coming!"
  • Gyakorolj, és a többi jön magától! - Sri K. Pattabhi Jois

Hotline +36 30 399 3130
Astanga tanfolyam kezdőknek: 2019. február 3.