Az astanga vinyásza jóga második sorozata

Miért van szükség a nádik megtisztítására? Mik a nádik? Mikor kezdjük el a második sorozatot?

Nádi sódhana - a nádik megtisztítása

A másodi sorozat gyakorlásának számos kedvező hatása van a durva és finomfizikai testre egyaránt. A testünk még erősebbé, atletikusabbá válik, a finomfizikai testben pedig megtisztulnak a nádik (energiavezetékek). Ezek a legtöbb embernél szennyezettek, ezért meg kell őket tisztítani. A második sorozat ezt segíti elő, ezért hívják Nádi sódhanának, a nádik megtisztításának.

  • Szokták ezt a kifejezést az idegrendszer megtisztításaként értelmezni, de a finomfizikai testben a nádik rendszere sokkal finomabb, mint a durva fizikai test idegrendszere, ezért ez egy összetettebb, "
  • finomabb"
  • folyamat - de természetesen van összefüggés. Tehát az idegrendszerre is komoly hatást gyakorol a második sorozat, amire érdemes felkészülnünk.

Astanga vinyásza jóga

A finomfizikai test

A finom fizikai test fő részei a csakrák (energiaközpontok), a vájuk (életlevegő/ pránikus áramlatok: prána, apána, vjána, udána, szamána) és az ezeket szállító nádik (energiavezetékek). A prána a nádikon keresztül emelkedik fel a testben, a Hatha jóga pradípiká 72000 nádit említ, más források ennél is többet. A nádik közül a három legfontosabb az idá (bal orrlyuk, holdvezeték), pingalá (jobb orrlyuk, napvezeték) és szusumná (központi energiavezeték, a gerinc mentén, a gerinc tövétől a fejtetőig). Ennek a központi energia vezetéknek ugyanaz a szerepe a finom fizikai testben, mint a durva fizikaiban a gerincnek. Az idá a bal orrnyíláson át, a harmadik szem csakrán keresztül haladva a szusumnában egyesül a pingalával a gerinc mentén csavarodva. A három fő csatorna hat helyen keresztezi egymást, itt alakul ki a hat fő csakra (a hetedik a fejtetőn a koronacsakra).

A jóga célja az idá és pingalá vezetékekben keringő prána kiegyensúlyozása, és a bejuttatása a szusumnába. Ez segíti elő a Kundaliní energia felébresztését, mely által a tudatosság a koronacsakrába emelkedik. Ez az állapot a felszabadulás. Ahogy elkezdjük gyakorolni a második, majd esetleg később a haladó sorozatokat, fokozatosan tisztul a nádik rendszere. Ezután jön a jóga magasabb ágainak gyakorlása, melyet a második sorozattal meg tudunk alapozni. Ehhez nem feltétlenül szükséges elsajátítani az összes sorozatot. Általában már az első kettő is elég, de léteznek olyan emberek, akiknek testi adottságaikból kifolyólag szükségük van a magasabb sorozatokra is, de Pattabhi Jois azt mondta, hogy a fél sorozat is elég lehet a szamádhi eléréséhez.

Mikor kezdjük el?

A hátrahajlítások erőteljesen stimulálják az idegrendszert, élénkítve a prána áramlását - és ehhez hozzá kell szokni. Van olyan vélemény, hogy állásból leereszkedni hídba, majd felállni a minimum, mielőtt elkezdjük a második sorozat gyakorlását. Olyan vélemény is van, hogy minimum egy évig napi rendszerességgel gyakoroljuk az első sorozatot, s csak azután álljunk neki a másodiknak. Teljesen egyéni, hogy kinek mennyi idő kell ahhoz, hogy az első sorozat összes ászanáját elsajátítsa, különös tekintettel a core ászanákra: Maricsjászana D, Szupta kurmászana, Garbha Pindászana, Baddha kónászana, dropback (hátrahajlítás).

Sőt akad olyan is, ai azt mondja saját magunknak kell ráéreznünk, mire van szükségünk - nekem ez a freestyle vélemény az egyik végletnek tűnik, szemben a jelenlegi mysore-i tardíció álláspontjával, miszerint azon túl, hogy lemegyünk és felállunk hídból, még meg is kell fogni, vagy érinteni a bokát. Tehát erősen megoszlanak a vélemények. Szerintem az a fontos, hogy legyen valaki akitől tanulunk, aki segít - a többi úgyis egyéni, a saját utunkat nekünk magunknak kell bejárni.

Aki az astanga vinyásza jóga útját választja, mint önmegvalósítási folyamatot, mindenképp meg fogja tapasztalni a személyiségében a változásokat, amikkel nem mindig könnyű szembenézni. Néha jobb lenne, ha nem domborodna ki ilyen-olyan tulajdonságaink, amikről esetleg nem is tudtunk, hogy bennünk vannak. Néhányan már a gyakorlás elkezdése után nem sokkal tapasztalják, hogy az egész személyiségük, ezáltal az életük, átesik valamiféle metamorfózison, megváltozik a világnézet, a hozzáállás bizonyos dolgokhoz, stb. Nincs recept általánosságban, hiszen mindannyian különbözünk. Az biztos, hogy a rendszeres gyakorlásnak meg lesz a gyümölcse, és előbb-utóbb minden nehézségen átjutunk valahogyan!

Az ászanák második sorozata

Van, aki az álló ászanákat csak Pársvottánászanáig végzi, a második sorozat előtt, viszont ha időnk engedi a teljes álló sorozatot érdemes elvégezni a csípő, lábak bemelegítése céljából. Amúgy is az astanga jógában, a felsőtest mindig jobban igénybe van véve, mint a lábak.

„ A jóga célja a belső tisztulás, nem a testgyakorlás. A jóga az igazi öntudat.”

Sri K. Pattabhi Jois

A második sorozat, melynek fő témája a hátrahajlítás, jelentősen eltér az első sorozattól, ami előrehajlító pózokból és csípőnyitásokból épül fel. A bemelegítő rész csavarásból és előrehajlításból áll (Pásászana, Krauncsászana). Majd a hátrahajlító sorozat következik, ami nyolc pózból áll (Salabhászana, Békászana, Dhanurászana, Pársva dhanurászana, Ustrászana, Laghu vadzsrászana, Kapotászana és Szúpta vadzsrászana). Ezután jön egy kartámasz előrehajlítással (Bakászana) a hátrahajlítások ellensúlyozására, gerinccsavarással kombinálva (Bharadvádzsászana és Ardha matszjéndrászana). Majd a láb a nyak mögötti sorozat következik, három póz (Ékapáda sírsászana, Ddvipáda sírsászana és Jóganidrászana). Ezután egy Tittibhászana, a megelőző és következő pózok összekapcsolására.

Az astanga vinyásza jóga második sorozata

Majd a négy pózból álló kartámaszos rész (Pincsha majúrászana, Karandavászana, Majúrászana és Nakrászana). Végül egy utolsó, levezető rész, amely csípőnyitás, előrehajlítás, vállnyitás és csavarás (Vátájanászana, Parighászana, Gomukhászana, Szupta urdhva páda vadzsrászana), és végül egy fejenállás sorozat, ami ugyanúgy, mint az összes fordított póz általában, az amrita (az élet nektárja) lecsepegését és a gyomorban való megsemmisülését akadályozzák meg. Ez a sorozat lezárása, innen ugyanúgy következik a levezető rész.

Hotline +36 30 399 3130
Astanga tanfolyam kezdőknek: 2019. február 3.