Kávé után kezdődik az élet!

2019. január 06.
vasarnap 08:21

Kávéfüggőség? Most véget vetek ennek a függőségnek!

A teában lévő tein, ugyanaz a vegyület, mint a kávéban lévő koffein?

Véget vetek a függőségnek

Igen sok éve része már mindennapjaimnak a kávé. Naponta több csésze kávét fogyasztottam eddig, az elmúlt közel 20 évben. Többször próbáltam leszokni róla, és többször el is határoztam már, hogy na akkor, most véget vetek ennek a függőségnek, de eddig még nem sikerült. Mindig kudarcba fulladtak a próbálkozásaim, pár napnál tovább sose bírtam kávé nélkül, jöttek a leszokás tünetei, elkezdett fájni a fejem, és nem volt jó a közérzetem. Húst, tojást nem fogyasztok közel 10 éve. Alkoholt sem iszom, és nem dohányzom. Csak a kávé maradt még meg, egészen idáig.

Pár hete, egy hirtelen elhatározásom született: nem szeretnék több kávét inni. Az első hét teljesen jól telt, meglepődtem, hogy mennyire jól bírtam, persze hozzáteszem, mate teát iszom reggelente a kávé helyett (amiben van koffein), a fejem csak esténként fájt az első három nap. A második és a harmadik héten is volt némi nehézség, pl. ólmos fáradtságérzés, de fejfájás már egyáltalán nem jelentkezett. Reggelente mate teát iszom, délután általában zöld teát. Tudom, a teákban is van koffein, csak máshogyan szívódnak föl, ezáltal más hatásmechanizmussal hatnak, mint a kávéban lévő.

˘Folytatásért görgess a kép alá.˘

Koffein vagy tein?

A teában lévő tein, állítólag ugyanaz a vegyület, mint a kávéban lévő koffein. Több helyen találkoztam már ezzel, eddig én is máshogy gondoltam. Felmerült a kérdés bennem, hogy akkor mely teákban van koffein? Nem vagyok sem kávé, sem tea szakértő, csak amiatt néztem utána kicsit a témának, hogy ha esetleg a jövőben teljesen el szeretném hagyni a koffeint, akkor mit igyak helyette, amiben egyáltalán nincs semmilyen élénkítő, mámorító szer?

Gyakorlatilag azt találtam, hogy csak a gyógynövény, valamint a vörös (rooibos) teákban nincs, az összes többiben van. Illetve természetesen a valódi gyülölcsteákban sincs. (Itt azért megemlíteném, hogy amikor többnyire filteres, "gyülölcs ízű" teát iszunk, arról ne képzeljük azt, hogy gyümölcstea, mert ezek ízesített fekete teák, semmi közük a gyümölcsökhöz pl. Pickwick.) Mindenesetre a tea koffeintartalma értékesebb, mint a kávé. A kávé koffeinje a gyomorban szívódik fel, a teáé viszont fokozatosan. A tea koffeinje tehát egyenletesen és sokkal hatékonyabban élénkít, serkenti a szellemi teljesítőképességet, a gondolattársításokat, a koncentrálóképességet és elűzi a fáradtságot.

Miért nem egészséges a kávé?

A kávéban lévő fő toxikus (méreg) anyag a koffein, ami élénkítő hatású gyenge pszichostimuláns. Enyhíti a fáradtságot, álmosságot, és fokozza a munkaképességet. Fokozza a szellemi tevékenységet. Az izmok teljesítőképességét is fokozza. Ily módon a koffein serkentő hatása kellemesebb közérzetet is okozhat.

Viszont sok fontos anyagot von el a szervezettől, akadályozza a vas és kálium felszívódását, A, B, H vitamin hiányt okozhat. Csak rövid távon pörget fel, hosszú távon fáradékonyságot, kimerültséget okoz, valamint álmatlanságot, alvászavarokat, gyomorproblémákat. A központi idegrendszert izgatja, növeli a szív frekvenciáját. A vérnyomást emeli vagy ingadozóvá teszi.

„ A boldogság hozzáállás kérdése. Vagy nyomorulttá tesszük magunkat, vagy boldoggá és erőssé. Az erőfeszítés mértéke ugyanannyi.”

Francesco Reigler

A leszokásban segít a jóga is

Mindennapi stresszkezelési stratégiáink kétfélék lehetnek, vannak pozitívak és negatívak. Pozitívak közé sorolhatók a JÓGA, relaxáció, meditáció, alkotás, kreativitás, természet, kirándulás, mozgás, sport. A negatívak, amik további problémákat okoznak: a szenvedélybetegségek pl. alkohol, cigaretta, kávé, drogok, kábítószerek. Méreganyagok ígyis-úgyis kerülnek a szervezetünkbe, szennyezett vízből, levegőből, helytelen táplálkozásból, nem érdemes a helyzetet tovább rontani azzal, hogy tudatosan mérgezzük magunkat. Inkább maradjunk a pozitív megoldásoknál. Pl. jógázzunk, mozogjunk minél többet, töltsünk sok időt a természetben, sportoljunk!

Továbbá a kávéról való leszokást segíti a vértisztítás, homeopátia, stresszoldás, esetleg gabonakávéra való áttérés. Én egyenlőre mate teát iszom helyette, vagy sima zöld teát. Idővel azt tervezem, hogy teljesen kiiktatom a koffeint az életemből, ez egyenlőre úgy érzem, csak fokozatosan fog menni. Erre is vannak alternatívák, léteznek élénkítő hatású gyógynövényteák, amikben nincs koffein, pl. csipkebogyó, ginzenggyökér, csalán, zsurló.


KAPCSOLAT: +36 30 399 3130
Eseménynaptár 2023