Kávé után kezdődik az élet!

Kávéfüggőség? Most véget vetek ennek a függőségnek!

A teában lévő tein, ugyanaz a vegyület, mint a kávéban lévő koffein?

Véget vetek a függőségnek

Igen sok éve része már mindennapjaimnak a kávé. Naponta több csésze kávét fogyasztottam eddig, az elmúlt közel 20 évben. Többször próbáltam leszokni róla, és többször el is határoztam már, hogy na akkor, most véget vetek ennek a függőségnek, de eddig még nem sikerült. Mindig kudarcba fulladtak a próbálkozásaim, pár napnál tovább sose bírtam kávé nélkül, jöttek a leszokás tünetei, elkezdett fájni a fejem, és nem volt jó a közérzetem. Húst, tojást nem fogyasztok közel 10 éve. Alkoholt sem iszom, és nem dohányzom. Csak a kávé maradt még meg, egészen idáig.

Pár hete, egy hirtelen elhatározásom született: nem szeretnék több kávét inni. Az első hét teljesen jól telt, meglepődtem, hogy mennyire jól bírtam, persze hozzáteszem, mate teát iszom reggelente a kávé helyett (amiben van koffein), a fejem csak esténként fájt az első három nap. A második és a harmadik héten is volt némi nehézség, pl. ólmos fáradtságérzés, de fejfájás már egyáltalán nem jelentkezett. Reggelente mate teát iszom, délután általában zöld teát. Tudom, a teákban is van koffein, csak máshogyan szívódnak föl, ezáltal más hatásmechanizmussal hatnak, mint a kávéban lévő.

Magas a vérnyomásod?

Koffein vagy tein?

A teában lévő tein, állítólag ugyanaz a vegyület, mint a kávéban lévő koffein. Több helyen találkoztam már ezzel, eddig én is máshogy gondoltam. Felmerült a kérdés bennem, hogy akkor mely teákban van koffein? Nem vagyok sem kávé, sem tea szakértő, csak amiatt néztem utána kicsit a témának, hogy ha esetleg a jövőben teljesen el szeretném hagyni a koffeint, akkor mit igyak helyette, amiben egyáltalán nincs semmilyen élénkítő, mámorító szer?

Gyakorlatilag azt találtam, hogy csak a gyógynövény, valamint a vörös (rooibos) teákban nincs, az összes többiben van. Illetve természetesen a valódi gyülölcsteákban sincs. (Itt azért megemlíteném, hogy amikor többnyire filteres, "gyülölcs ízű" teát iszunk, arról ne képzeljük azt, hogy gyümölcstea, mert ezek ízesített fekete teák, semmi közük a gyümölcsökhöz pl. Pickwick.) Mindenesetre a tea koffeintartalma értékesebb, mint a kávé. A kávé koffeinje a gyomorban szívódik fel, a teáé viszont fokozatosan. A tea koffeinje tehát egyenletesen és sokkal hatékonyabban élénkít, serkenti a szellemi teljesítőképességet, a gondolattársításokat, a koncentrálóképességet és elűzi a fáradtságot.

Miért nem egészséges a kávé?

A kávéban lévő fő toxikus (méreg) anyag a koffein, ami élénkítő hatású gyenge pszichostimuláns. Enyhíti a fáradtságot, álmosságot, és fokozza a munkaképességet. Fokozza a szellemi tevékenységet. Az izmok teljesítőképességét is fokozza. Ily módon a koffein serkentő hatása kellemesebb közérzetet is okozhat.

Viszont sok fontos anyagot von el a szervezettől, akadályozza a vas és kálium felszívódását, A, B, H vitamin hiányt okozhat. Csak rövid távon pörget fel, hosszú távon fáradékonyságot, kimerültséget okoz, valamint álmatlanságot, alvászavarokat, gyomorproblémákat. A központi idegrendszert izgatja, növeli a szív frekvenciáját. A vérnyomást emeli vagy ingadozóvá teszi.

„ A boldogság hozzáállás kérdése. Vagy nyomorulttá tesszük magunkat, vagy boldoggá és erőssé. Az erőfeszítés mértéke ugyanannyi.”

Francesco Reigler

A leszokásban segít a jóga is

Mindennapi stresszkezelési stratégiáink kétfélék lehetnek, vannak pozitívak és negatívak. Pozitívak közé sorolhatók a JÓGA, relaxáció, meditáció, alkotás, kreativitás, természet, kirándulás, mozgás, sport. A negatívak, amik további problémákat okoznak: a szenvedélybetegségek pl. alkohol, cigaretta, kávé, drogok, kábítószerek. Méreganyagok ígyis-úgyis kerülnek a szervezetünkbe, szennyezett vízből, levegőből, helytelen táplálkozásból, nem érdemes a helyzetet tovább rontani azzal, hogy tudatosan mérgezzük magunkat. Inkább maradjunk a pozitív megoldásoknál. Pl. jógázzunk, mozogjunk minél többet, töltsünk sok időt a természetben, sportoljunk!

Továbbá a kávéról való leszokást segíti a vértisztítás, homeopátia, stresszoldás, esetleg gabonakávéra való áttérés. Én egyenlőre mate teát iszom helyette, vagy sima zöld teát. Idővel azt tervezem, hogy teljesen kiiktatom a koffeint az életemből, ez egyenlőre úgy érzem, csak fokozatosan fog menni. Erre is vannak alternatívák, léteznek élénkítő hatású gyógynövényteák, amikben nincs koffein, pl. csipkebogyó, ginzenggyökér, csalán, zsurló.

Van kérdésed?

Kattints az arcképre!

SMS +36 30 399 3130
Hétvégi jóga elvonulás a Pilisben: 2019. április 5.