Ez a cikk a benne szereplŇĎ vide√≥ egy r√©szlet√©nek kivonata.

Honnan ismered fel a helyes utat?

Ez egyszerŇĪbb mint gondoln√°nk, de t√∂bb erŇĎfesz√≠t√©st ig√©nyel, mint amit szeretn√©nk.

Milyen gyakorlattal ismerhetŇĎ fel a helyes √ļt? Onnan hogy nem k√∂vetsz el hib√°t, onnan helyes.¬†P√©ld√°ul el akarsz jutni Marosv√°s√°rhelyre, √©s onnan tudod, hogy a helyes √ļton ment√©l, hogy eljutsz oda.¬†Honnan tudod hogy helyes kapcsolatod van egy emberrel? Onnan, hogy mind a ketten boldogok vagytok.Van egy alapvetŇĎ bizalom, szeretet √©s √ľnnepnapokon (t√°n) boldogs√°g is.

Mi a helyes tevékenység ismérve?

N√©zd meg az adott tev√©kenys√©g okozati s√≠kj√°t. A nemes nyolcr√©tŇĪ √∂sv√©nyben¬† benne van a helyes √©letvitel. A helyes √©letvitel az nagyon egyszerŇĪ! N√©zd meg, hogy nem √°rt√≥ a foglalkoz√°st ŇĪzni, nem okozni k√°rt se k√∂rnyezetnek, se embernek, ez a helyes √©letvitel. N√©zd meg! Ha azokkal t√°rsulsz, akikben b√≠zol, √©s olyat teszel amiben okod van hinni... az ok az, hogy l√°tod az eredm√©ny√©t. A tett nem szenved√©st okoz, hanem boldogs√°got - nem mindig, csak n√©ha -, akkor azt helyesnek kell mondanom.

Hol a helyes √ļt?

Bháva, dukkha és sukha

Elmondom azt az alapvetŇĎ k√©t fogalmat, amelyet ismerhetsz, de nem √°rt felid√©zni √ļjra. A Buddha azt mondta, hogy bh√°va, dukkha. A bh√°va a szenved√©s, l√©tes√ľl√©s.¬† Amikor a l√©lek felveszi a testet, akkor bel√©p a szenved√©s birodalm√°ba.

A¬†dukkh√°nak van egy ellent√©te a sukha, a harm√≥nia. A sukha, amikor nem szenved√ľnk a muland√≥s√°gt√≥l, felt√©telhez k√∂t√∂tts√©gtŇĎl, t√∂k√©letlens√©gtŇĎl. Nem szenved√ľnk att√≥l, hogy nincs meg az, amire sz√ľks√©g√ľnk¬†van, vagy olyan dolgunk van, amire nincs sz√ľks√©g√ľnk. Nem szenved√ľnk att√≥l, hogy olyan t√°rsas√°gban vagyunk, ahol nem szeretn√©nk lenni, √©s olyan t√°rsas√°gban vagyunk - szerencs√©re - ahol lenni szeretn√©nk. Amikor ezek √≠gy megvannak, akkor a szenved√©s elm√ļlik.

Amikor helyes √ļton j√°rsz, amikor helyesen cselekszel, akkor a sukha,¬†a harm√≥nia √°llapot√°ban vagy.¬†Egy √°ltal√°nos felismer√©s, hogy ezt a sukh√°t- ezt a harm√≥ni√°t - ezt csak energia befektet√©ssel lehet fenntartani. Csak √ļjra tudatosod√°ssal lehet fenntartani.¬†Energia √©s inform√°ci√≥ befektet√©s√©vel tudod a szukh√°t √ļjra teremteni minden pillanatban, mert felt√©telekhez k√∂t√∂tt, √©s a felt√©telek v√°ltoznak, muland√≥ak vagyunk, teh√°t √ļjra kell t√∂lteni "a tart√°lyokat".¬†Mivel t√∂k√©letlenek vagyunk, ez√©rt √ļjra √©s √ļjra meg kell √ļj√≠tani azokat¬†a sztenderdeket, azokat az erŇĎfesz√≠t√©seket, amelyekkel a feladatokat megoldhatjuk.

Ez egy dinamikus √°llapot, nem statikus, nem tudod a helyeset felb√©lyegezni 3 p√©ld√°nyban al√°√≠rni, √©s a v√©gz√©st kiadni.¬†Ha ez ilyen egyszerŇĪ lenne, akkor kiadm√°nyozn√°nk, √©s akkor a helyes √©letvitel t√∂rv√©nybe iktathat√≥ lenne. Ezzel sokan pr√≥b√°lkoztak - vastag k√∂nyvek lettek belŇĎl√ľk - r√° p√°r √©vtizedre, vagy p√°r √©vsz√°zadra egy iszonyatos szenved√©s t√∂meg lett belŇĎl√ľk. Itt az √≠ratlan t√∂rv√©nyrŇĎl, a tudat k√∂zvetlen felismer√©s√©rŇĎl, a l√©lek k√∂zvetlen l√°t√°s√°r√≥l van sz√≥, √©s nem arr√≥l, hogy egy elŇĎre elk√©sz√≠tett kott√°b√≥l lej√°tsz√≥m az √Ėr√∂m√≥d√°t vagy a B√©ke szimf√≥ni√°t.¬† Ez egyszerŇĪbb mint gondoln√°nk, de t√∂bb erŇĎfesz√≠t√©st ig√©nyel, mint amit szeretn√©nk. L√©nyeg√©ben √©rz√©keled a helyes utat, l√°tod is, √©rzed is, n√©ha tapintod is, gondolhatod is, √©s cselekedheted is. Nem csak az √©rzelemre vonatkozik, mint visszacsatol√°si fel√ľlet.¬†

Az érzelmek és a tettek között van egy nagy kontraszt

- √Āltal√°ban azt mondj√°k, ha a dolgok k√∂r√ľl√∂tted g√∂rd√ľl√©kenyen mennek, √©rzed hogy j√≥l haladsz √©s nincs k√ľl√∂n√∂sebb akad√°ly k√∂r√ľl√∂tted, akkor val√≥sz√≠nŇĪleg a helyes √ļton vagy. Ez √≠gy helyes? - Nem biztos. - Mit kell tenni, hogyha minden j√≥l halad, de az √©rzelmek √©s a tettek k√∂z√∂tt van egy nagy kontraszt?

Ez esetben meg kell √°llni √©s nem kell olyan gyorsan elŇĎrehaladni azon az √ļton, mert lehet, hogy nagyon nagyon korl√°tozott tartom√°nyb√≥l kapt√°l visszajelz√©st. Esetleg a k√∂r√ľl√∂tted l√©vŇĎk azt mondj√°k - egy p√°rszor - hogy nagyon-nagyon j√≥l csin√°lod, de ha m√°s embereket is megk√©rdezel, akkor m√°r nem ilyen egy√©rtelmŇĪ a visszacsatol√°s. ElŇĎfordulhat, hogy egy-k√©t √©vig nagyon j√≥l megy a kidolgozott strat√©gi√°val, de h√°rom-n√©gy √©vvel k√©sŇĎbb m√°r nem, akkorra m√°r ki√©g az ember. Az ir√°nyv√©tel is megv√°ltozhat. Milyen hossz√ļ t√°von lehet ezt helyesnek mondani? Milyen forr√°sb√≥l j√∂n a visszaigazol√°s? Te magad mit l√°tsz, √©rzel, gondolsz bel√ľl? A racionalit√°s √©s az¬†intu√≠ci√≥ mit jelez vissza? Ezeket mind-mind "ki kell tenni az asztalra", ezeket mind tiszt√°n kell l√°tni.

Mindenkivel elŇĎfordult m√°r, hogy itt gyomorsz√°j t√°j√©kon (ahol a napfonat van,¬†¬†taoist√°kn√°l a k√∂z√©psŇĎ √©getŇĎ) mint hogyha ilyen gombostŇĪ p√°rn√°t sz√ļrtak volna bele, √©s nem tudtad, hogy mi√©rt... Az volt az a f√©lelem amit elfojtott√°l a keletkez√©s√©nek a pillanat√°ban, ami azt √©rz√©keltette veled, hogy itt valami nincs rendj√©n, de gondolatilag, √©rzelmileg, cselekedetben minden ott volt. Perfect volt, csak csin√°lod h√°rom, n√©gy, √∂t, hat √©vig √©s azut√°n hirtelen nekim√©sz a falnak. Ezt a szervezet jelezte, csak azon nyomban tudodk√ľsz√∂b al√° rendelted a negat√≠v visszajelz√©st, mert annyira b√≠zt√°l az √©ppen elŇĎtted heverŇĎ t√©nyben, vagy annyira szeretted volna, a v√°gyaidat kiel√©g√≠teni, annyira b√≠zt√°l abban, hogy ez most j√≥.

‚Äě A medit√°ci√≥ azt jelenti, hogy √°ll√≠tsd meg a tudatot √©s n√©zz befel√© √©s engedd hogy a finom visszajelz√©st meg√©rkezzen.‚ÄĚ

Chong An Sunim

Teh√°t a gondolkod√°s, az √©rzelmek elnyomt√°k ezeket a jelz√©seket. √Čs amikor nincs ez a finom jel, amikor elmegy, a karm√°d finom zaja elnyomja. Meg kell √°llni √©s befel√© kell n√©zni. Engedd, hogy a finom visszajelz√©s meg√©rkezzem.

Mi van ha t√©nyleg j√≥ az √ļt, csak √©n √°ll√≠tok g√°tat magam el√©?

Akkor pont az t√∂rt√©nik amit elmondt√°l. Le kell bontani a g√°tat, de nem az √ļtsz√©li k√©t korl√°tra kell ezt √©rteni. A k√©t korl√°t az √ļt sz√©l√©n az√©rt van, hogy ne menj√©l bele az √°rokba, a szakad√©kba, vagy a t√≥ba.¬† Nem szeret√ľnk korl√°tok k√∂z√∂tt √©lni, de a hat√°rainkat szeretn√©nk meghaladni. GyŇĎzd le az akad√°lyaidat, de ismered fel a hat√°raidat. Nem a lehetetlent kell megpr√≥b√°lni, hanem a lehets√©gest kidolgozni.

Ha a korl√°tokat egy falhoz hasonl√≠tjuk, akkor tudhatjuk, hogy minden falon van egy ajt√≥. Minden korl√°tnak van egy olyan l√°t√°sm√≥dja, hogy hogyan raktad azt √∂ssze. LegelsŇĎ dolog az, hogy megl√°tod, hogy hogyan teremtetted a saj√°t akad√°lyodat. A saj√°t akad√°lyodat Te teremtetted, √©s benned van a kulcs, az a tiszt√°nl√°t√°s, amellyel ezt felismerheted. Ha megvan a kulcs, akkor merj bel√©pni! Tess√©k nyugodtan megkeresni a kulcsot, kinyitni √©s tov√°bbl√©pni, megvan az ott bel√ľl.¬†

Chong An Sunim - 2017 09 16 Székelyudvarhely

A videó tartalma címszavakban

A Tan √°tad√°sa: Buddha felmutatja a vir√°got, Mah√°k√°sjapa elmosolyodik. A Buddha helyet ad maga mellett Mah√°k√°sjap√°nak. A Buddha term√©szet egyenlŇĎs√©ge. A Nemes Nyolcr√©tŇĪ √Ėsv√©ny. A szellemi auton√≥mia alapja. A betegs√©gek karmikus eredete. Hit √©s bizalom √∂regkorban. Mi az, amivel a lelket vissza lehet fiatal√≠tani? A szenved√©s √©s hal√°l lehets√©ges k√ľl√∂nb√∂zŇĎs√©ge.

Karakter√ľnk kov√°csol√≥d√°sa a szeretet t√ľz√©ben. Az √≠ratlan t√∂rv√©ny, a ‚Äėhelyes‚Äô kvantum√°llapota. Mi van, ha nem az l√°tjuk, mint amit √©rz√ľnk? A tudat meg√°ll√≠t√°sa √©s a befel√© n√©z√©s megval√≥s√≠t√°sa. A korl√°tok led√∂nt√©se √©s a falakon val√≥ √°thatol√°s. M ir√°ny√≠tja a vil√°got? A szeretet vagy a nagyhatalmak? A karma √©s a sors. Mikor helyes a k√∂z√∂s cselekv√©s? Seg√≠ts√©g √©s f√ľgg√©s, auton√≥mia √©s tan√≠t√°s. Mi az egoit√°s √©s mi a szerepe az ember √©let√©ben? A csoportos gyakorlat szerepe a hamis √∂nk√©p letiszt√≠t√°s√°ban. A felnŇĎtts√©g tudata √©s a h√°zass√°g ut√°ni megfelel√©si k√©nyszer‚Ķ Hogyan tiszt√≠tsuk le a tudatunkat? Mik√©nt hagyjuk el a k√©nyelmi z√≥n√°nkat? A zen szerzetesek √©lete. Mi a stressz?

Forr√°s

A kivonat a vide√≥ 24-34 perceibŇĎl k√©sz√ľlt.

Hotline +36 30 399 3130
Astanga tanfolyam kezdŇĎknek: 2019. febru√°r 3.