Az astanga vinyásza jóga első sorozata

A lényeg mindenképpen az, hogy meglegyen a gyakorlás ritmusa, pontos vinyásza számolással, nem pedig hogy beleerőltessük magunkat az ászanákba.

Jóga csikitsza - Jógaterápia

  • Az astanga vinyásza jóga első sorozatát szanszkritül Jóga csikitszának hívják, ami jóga terápiát jelent, és fő célja a fizikai test méregtelenítése, a belső szervek, szövetek megtisztítása a méreganyagoktól. Jellemzően a három alsóbb csakrán dolgozik, nagy mennyiségű előrehajlítással, csípőnyitással és néhány csavaró pózzal. A második sorozat - Nádi-sódhana, az energetikai testmegtisztítását szolgálja, erőteljes hatást gyakorolva az idegrendszerre, a harmadik, Szthíra-bága - stabil vagy szilárd erő, a többi, haladó sorozattal együtt, elmélyíti a az első kettő hatását. Az astanga sorozatok "
  • szendvics-szerűen"
  • épülnek fel. Az elején a Napüdvözletek és álló gyakorlatok a bemelegíést szolgálják, felkszítik a testet, a végén a befejező sorozat pedig a testet megnyugtatva, elmélyíti a gyakorlás hatását. A kettő között van az adott sorozat.

Az első két sorozatot gyakorolják a legtöbben, ami általában elég ahhoz, ami az ászana gyakorlás célja: a stabil, kényelmes ülőhelyzet kialakítása. Már az első és második sorozat is eléggé megterhelő lehet egy átlagember számára. Nem mindenki képes a magasabb sorozatokig eljutni, de vannak viszont olyanok, akiknek a harmadik vagy a még magasabb sorozatok gyakorlása is szükséges, hogy elérjék a végcélt. Testi adottságaik miatt igénylik a nagyobb erőt és hajlékonyságot igénylő sorozatokat.

Astanga vinyásza jóga

Sorrend, ritmus, számolás

Az első két sorozatot gyakorolják a legtöbben, ami általában elég ahhoz, ami az ászana gyakorlás célja: a stabil, kényelmes ülőhelyzet kialakítása. Már az első és második sorozat is eléggé megterhelő lehet egy átlagember számára. Nem mindenki képes a magasabb sorozatokig eljutni, de vannak viszont olyanok, akiknek a harmadik vagy a még magasabb sorozatok gyakorlása is szükséges, hogy elérjék a végcélt. Testi adottságaik miatt igénylik a nagyobb erőt és hajlékonyságot igénylő sorozatokat.

Kétféle óratípust különböztetünk meg az astanga vinyásza jógában: vezetett órát és mysore típusú gyakorlást. A vezetett óra célja, hogy megtanuljuk a sorozatot (az ászanák sorrendjét), a gyakorlás ritmusát és a vinyásza számolást. A tardicionális módszer szerint vezetett órán nincs igazítás. A gyakorlók az oktató által diktált ritmust követve, egyszerre végzik a sorozatot. Mysore típusú gyakorlás során pedig, bár mindenki együtt gyakorol, de a saját légzésének ritmusában, és az oktató személyre szabott utasításokkal, igazításokkal segít, mindenkinek személyesen, mindenkinek másban, ott, ahol szükséges. A lényeg mindenképpen az, hogy meglegyen a gyakorlás ritmusa, pontos vinyásza számolással, nem pedig hogy beleerőltessük magunkat az ászanákba.

Összefüggés az ászanák sorrendje között

A Napüdvözlet A, az előre-és hátrahajlítások mellett a vinyászát készíti elő az előre és hátraugrásokkal. Itt álló helyzetből kell előre és hátra ugrani, ami jóval könnyebb mint később az ülő pózokból vérehajtani ugyanezt. A Szurja-namaszkára A-ból öt kört végzünk, majd a B változat jön, amiből általában csak hármat. Itt már jobban aktiváljuk a csípőket is az Utkatászana és Virabhadrászanák által. Szintén a Lefelé néző kutyapózt tartjuk ki benne öt légzésig, ami nagyon jól aktiválja a prána áramlását a gerincben. A Napüdvözletekkel felélénkítjük a vérkeringést, a prána áramlását, bemelegítjük a gerincet, csípőt.

Álló gyakorlatok

Az álló pózok között nincs vinyásza, kivéve az utolsó három ászanát. Az első két ászana - Pádángustászana és Páda hasztászana - előrehajlítások, melyekkel átnyújtjuk az egész test hátsó oldalát, amit a Napüdvözletek során igen aktívan használtunk. A Trikónászana A, egy alapvető csípőnyitás, melyet kontrapóza követ, a Parivritta trikónászana, melyben a csavarás miatt ellentétes irányba nyújtjuk a törzs izmait. A Pársvakónászana mélyebb csípőnyitás, szintén a Parivritta a kontrapóz. Szintén további csípőnyitás jön, előrehajlítással kombinálva a Praszárita pádpttánászana sorozattal, melyekben a különböző kéztartások rávezetők a C változat vállnyitására, és előkészítik, hogy a D-ben még mélyebbre tudjunk menni. Majd további csípő és vállnyitás következik a Pársvottánászanában.

És jön a két egyensúlyozó ászana, az Utthita haszta pádángustászana, és az Ardha baddha padmottánászana. Az egyensúlyozás nem túl hangsólyos az első sorozatban, nem is szerepel ezen a két ászanán kívül más egyensúlyozó póz, ezért érdemes nagy hangsúlyt fektetni rájuk. Végül két vinyászával összekötve az Utkatászana és Virabhadrászanák következnek befejezésül, melyet futólag már érintettünk a Napüdvözletek során.

Az első sorozat

Az álló sorozat végén egy vinyászával Dandászanába, nyújtott ülésbe érkezünk meg, és egyből megyünk is tovább az előrehajlításokba Pascsimottánászanák jönnek, a kéztartások segítségével mélyítjük a pózokat. Majd kontrapózuk a Purvottánászana következik. Ezután szintén egy póz-kontrapóz pár következik az Ardha baddhapadma pascsimottánászana és a Tirjanmukhaékapáda pascsimottánászana, ahol a térdet és a combot ellentétes irányba csavarjuk. A boka, térd bemelegítése után jön a Dzsánu sirsászana sorozat, mely a csípőre és derékra koncentrál, egyre mélyebb csípőnyitási lehetőséget biztosítva. A Maricsjászana sorozat pedig csípőnyitás, térdhajlítás és gerinccsavarás kombinációja. És a sok előrehajlítás után a Návászana jön, a core és hátizmok aktiválásával.

„ A jóga képes nagyon mélyre hatolni, és megérinteni az ember lelkét. Amikor a helyes módon gyakoroljuk, megfelelően hosszú időn keresztül, megtisztul az idegrendszer és az elme is.”

Sri K. Pattabhi Jois

Befejező sorozat

A Levezető gyakorlatsor a meditatív jellegét emeli ki a gyakorlásnak. Itt az ászanákat már nem öt, hanem nyolc-tizenöt légzésig tartjuk ki. A sok fordított pózzal a fej csakráit aktiváljuk (a felső hármat). Az egész gyakorlásunk hatásait elmélyítjük. Az ászanák királynőjével kezdünk, Szálamba Szavángászanával, ami a legalapvetőbb fordított póz (gyertya). Majd egy csípőhajlítást adunk hozzá a Halászanában (ekepóz). Az ezt követő Karnapídászanában a belső hangunkra tudunk koncentrálni, teljesen kizárva a küldvilág hangjait. Majd egy meditációs póz, az Urdhva padmászana - ami a gyerty és a lótuszülés előnyeit egyesíti - után Pindászanában teljesen összecsomagoljuk magunkat, a lótuszban lévő lábakat, a mellkashoz húzva.

Majd az előző pózok kontrapózaként jön a Matszjászana, egy erőteljes homorítással, amit egy erő elem követ, az Uttána pádászana. Majd a Sirsászana, a fejenállás - az ászanák király - következik, A és B verzió, mely után Bálászanában pihenünk pár légzésig, elősegítjük a fejben végbemenő nyomásváltozást, megnyugszik a test, visszaáll a vérkeringés.

Végül az utolsó három lótuszos ászana van hátra. Jógamudrászanában felerősödik a belső energia keringés, a kulcsolással egy energiakört hozunk létre. Ez az egyik leghatékonyabb módja, hogy a testünkbe zárjuk az energiát, mely a gyakorlás által keletkezett. Padmászanában - lótuszülésben - aktiváljuk mindhárom bandhát, figyelmünket a légzésünkön tartva, az orrcsúcs irányába nézünk. S végül az utolsó ászanában, az Utpluthiban ellenőrizzük a bandhák és a légzés feletti kontrollt, anélkül, hogy felszökkenne a pulzusunk.

Savászanában, a befejező relaxációban fontos, hogy tudatában maradjunk a légzőmozgásoknak, de ne kontrolláljuk azokat. Megnyugszik, megpihen az elme és a test. Minden akaraterő, eltökéltség nélkül, mindent elengedve pihenünk, hogy be tudjuk fogadni a gyakorlás által megmozgatott pránát, melyet a relaxációban a test, mintegy szivacsként magába szív, és elraktároz.

Az astanga vinyásza jóga első sorozata - 5 perc jóga

A sorozat második fele

A Návászana után három erőteljesebb csípőnyitó póz jön, kartámaszokkal kombinálva. A Bhudzsapídászana, amit kitartunk öt légzésig, majd átvezető mozdulatként egy Tittibászana és egy Bakászana. Ezek készítik elő a Kurmászanát és Szupta kurmászanát - melyek a lábat a nyak mögé rakós pózokra készítenek fel. A Garbha pindászana a Kukuttászana a combok lazaságát növelik, és a csípők nyitását növelik a Baddha kónászanával, és az kónászanákkal. Az Upavista és a Szupta kónászana még erőteljesebb csípőnyitások, melyek a hátsó comb nyújtását is magukban foglalják.

Majd egylábas csípőnyitások jönnek, a Szupta pádángustászanával, ami még erőteljesebben elő tudja idézni a csípőizület körüli izmok ellazulását. Azután előrehajlítás és az ülőcsonton való egyensúlyozás kombinációja következik az Ubhaja pádángustászanával és az Urdhvamukha pascsimottánászanával. Az elsőben minél távolabb van a törzsektől a láb, a másodikban ellenkezőleg, minél közelebb húzzuk a lábakat a törzshöz. Ezek technikailag a legnehezebb előrehajlítások a sorozatban, az egyensúlyozás miatt. És végül kontrapózuk, a sorozat utolsó ászanája a Szétu bandászana jön, mely a hidat is előkészíti. A sok előrehajlítás után nagyon fontosak a hátrahajlítások. Az előrehajlítások segítik a méregtelenítést, ami könnyebbé teszi a hátrahajlítások gyakorlását. Az előrehajlítások továbbá hűsítő, nyugtató hatásúak, míg a hátrahajlításoknak melegítő, stimuláló hatásuk van. Az Urdhva dhanurászana hatását egy Pascsimottánászanával kompenzáljuk.

Hotline +36 30 399 3130
Astanga tanfolyam kezdőknek: 2019. február 3.