Fókuszban az egyensúly

Egyensúlyozó jóga

Az egyensúlyozó ászanák fejlesztik a koncentrációt, figyelmet, összpontosítást, nyugtatják az elmét. Kiegyensúlyozó hatással vannak az idegrendszerre, fejlesztik a testünk feletti kontroll képességét, és erősítik az izmokat.

FÓKUSZBAN AZ EGYENSÚLY

A jógaórán egyensúly ozó ászanákat gyakorlunk, melyeket legalább 10, esetenként 20 légzésig tartunk ki. Ez nemcsak a koncentrációs képességünkre, és fizikai állóképességünkre lesz kedvező hatással, hanem mentálisan is komoly kihívást jelenthet. Elképzelhető, hogy már pár alkalom után javulást érzékelünk az egyensúly ozó képességünkben, de fejlődhet türelmünk is, sőt jó "edzés" akaraterőnk számára is. Az óra 90 perces, levezetésként egy hosszabb fizikai- mentális teljes relaxációval zárul.

Egyensúlyozó jóga

Cél a koordinációs képesség fejlesztése!

Az egyensúly érzékelésben jelentős szerepe van az érzékszerveknek és a központi idegrendszer szabályozó tevékenységének. Az egyensúly ozás tehát az izmok, az idegrendszer és az érzékszervek kölcsönös együttműködése annak érdekében, hogy test a gravitációhoz igazodva, egy adott testtartásban megmaradjon. Az egyensúly ozó képességünk hosszan fejlődik, ez a fejlődés egészen felnőtt korig tart. Fejleszthetjük is, például egyensúly ozó gyakorlatokkal, olyan mozgásokkal, amelyekben az egyensúly megtartása a cél.

Egyensúlyozó ászanák

Az egyensúly ozó ászanák a kisagyat fejlesztik, az agyközpontot, amely a test mozgásának koordinációját irányítja. Legtöbben koordinálatlanok mozdulataikban, ezért a testnek folyamatosan kompenzálnia kell az egyensúly hiányát, hogy elkerülje az elesést vagy a tárgyakba ütközést. Ez a rossz hatásfokú folyamat nagy erőfeszítést és sok energiát igényel, ráadásul jelentős testi feszültséget is eredményez. Az egyensúly ozó ászanák a tudattalan mozdulatokat lecsillapítva fizikai egyensúly hoz vezetnek. Amint a mozgó test egyensúly ba kerül, mindinkább szabaddá válik, hogy önmaga megtartásában és a mozgásban más erőkre is támaszkodjon, mint például a gravitáció. Ezáltal saját energiáját megőrzi, és a mozgás kecsessé, könnyeddé válik.

Az egyensúly ozó tartások a fizikai egyensúly megteremtésén túlmenően kiegyensúlyozott tudat és érettebb életszemlélet kialakulásához is vezetnek. A stabil végrehajtásukhoz szükséges összpontosítás fejleszti a koncentrációt és az egyensúly t érzelmi, mentális és lelki síkon. Ezek az ászanák különösen az idegrendszer kiegyensúlyozására, a stressz és a szorongás megszüntetésé­ re alkalmazhatók.

Michael Bernard Beckwith

Első lépések

Az egyensúly ozó ászanák végrehajtása elsőre nehézséget okozhat, ha a hétköznapi életben nem fejlődött ki az egyensúly érzé­ künk. A test azonban igen alkalmazkodó, így néhány hét rendszeres gyakorlással gyors fejlődést tapasztalhatunk. Gyakorlás közben a legfontosabb, hogy az elmét megszilárdítsuk, egy adott pontra koncentrálva. Ha egy fekete pontot vagy egy falon lévő jelet nézünk mereven egyensúly ozás közben, az segíthet meg­őrizni a test egyensúly i helyzetét huzamos időn keresztül, még a látszólag bonyolult pózok esetén is. Túlzott mértékű feszültségek oldásához tartsuk a pózokat a lehető legtovább.

Egyensúlyozó jóga

Mérleg póz - Tuladandászana

Lazítsuk el a testet álló helyzetben, zárt lábfejekkel. Emeljük a karokat a fej fölé, és kulcsoljuk az ujjakat lefelé néző tenyerekkel. Hajoljunk lassan csípőből előre, egyvonalban tartva a törzset, a fejet és a karokat. Egyidejűleg emeljük és nyújtsuk a bal lábat hátrafelé, egyvonalban tartva a törzzsel. A test forogjon a jobb csípőcsonton. A véghelyzetben a bal láb, a törzs, a fej és a karok egy vízszintes vonalban vannak. A jobb láb egyenes és függőleges.

Összpontosítsuk tekintetünket a kezekre. Tartsuk a véghelyzetet, ameddig lehetséges, majd lassan térjünk vissza a kiinduló helyzetbe. Ismételjük a mozdulatot, a jobb lábat emelve.

Kérdésed van, információra van szükséged?

Kattints az arcképre! (chat)

KAPCSOLAT: +36 30 399 3130
Eseménynaptár 2019