Tippek az astanga jóga gyakorlásához

Ha egy pózt nem sikerül megtartani, ne erőltessük, a fokozatos gyakorlás során, előbb-utóbb megerősödünk és sikerülni fog. Fokozatosan, kis lépésekkel haladjunk.

Hogyan kezdjük el a gyakorlást?

Leginkább a reggeli órákban ajánlott gyakorolni, értelemszerűen ilyenkor üres még a gyomrunk. Ha más időpontban tudjuk csak beütemezni, gyakorlás előtt legalább 2-4 órával már ne együnk. Ha valaki nem tudja megoldani, hogy reggel gyakoroljon, érdemes mindig agyanabban a napszakban jógázni.

Otthon keressünk levegős helyet, ahol nem ütközünk bele semmibe a gyakorlás során. Mindig ugyanarra a helyre terítsük a szőnyeget, azaz ha van rá mód, tartsunk fenn az otthonunkban egy helyet a gyakorlásunk számára, és legyen saját jógaszőnyegünk. Mezítláb jógázzunk, a talaj ne legyen csúszós. Idővel érdemes egy jó minőségű szőnyeget választani, ami nem csúszik és kényelmes. Ha nagyon izzadunk, akkor magunk alá teríthetünk egy törölközőt a matracra. A ruhánk legyen kényelmes, laza, amelyben szabadon mozoghatunk, ne legyen túl bő, vagy túl szűk, jó, ha nem gátolja az izzadást.

Tippek és trükkök az otthoni gyakorláshoz

Közösségben vagy otthon?

Ahányan vagyunk annyifélék az igényeink. Kétféleképpen lehet elkezdeni a jóga gyakorlását. Otthon egyedül, vagy egy oktató felügyelete mellett közösségben. Én találkoztam már mindkét verzióval, pro és kontra érvekkel egyaránt. Leggyakoribb érv, hogy aki egyedül kezdi el, általában azért, hogy mielőtt elmegy egy közösségbe, legyen némi rutinja. Viszont ugyanezt elmondja az, aki elmegy először egy oktatóhoz, azért teszi, hogy legyen némi rutinja, hogy azután tudjon majd otthon, biztonságosabban egyedül gyakorolni. Mindegy ki, honnan közelíti meg a jógát, a lényeg, hogy aki még nem próbálta, adjon egy esélyt önmagának.

Lehet tehát otthon egyedül is gyakorolni, ez azért nagyon hasznos, mert elmélyíti a kapcsolatunkat a jógával. Viszont idővel, általában megjelenik az igényünk, hogy egy oktató segítségével tovább mélyítsük és pontosítsuk a gyakorlásunkat. Ha valaki eddig csak közösségben jógázott, érdemes kipróbálnia, hogy milyen egyedül gyakorolni. Új dimenziók nyílhatnak a gyakorlásban. Nem biztos, hogy elsőre felemelő élmény lesz, hiszen önmagunkra hagyatkozva azonnal szembesülhetünk a hiányosságainkkal, de ne adjuk fel. Hogy szembesülünk önmagunkkal, az is a jóga érdeme, mely valójában egy páratlan önismereti út.

Heti 6 nap gyakorlás

Tradicionálisan heti hatszor gyakorolunk Astanga Vinyásza jógát, mindig a reggeli órákban. Pihenőnapok: szombatok, valamint a holdnapok, azaz a telihold és újhold napjai - egy hónapban két nap. Ezen kívül nőknél a menstruáció napjai is a pihenőnapok közé tartoznak - ez idális esetben kb. 2-4 nap szünetet jelent pluszban havonta. Az összes többi napon gyakorlunk. Holdnapokon nem gyakorolunk, Sri K. Pattabhi Joistól származik tardicionálisan ez a hagyomány, és azok, akik az Ő tanítványi láncolatát követik, tiszteletben tartják ezt.

Célszerű a tardicionális gyakorlás szabálya szerint gyakorolni, ez azt jelenti, hogy annál az ászanánál hagyjuk abba a gyakorlást, amelyik nem megy, és onnan a hátrahajlítás, és levezetők következnek. Képzett oktató segítségével érdemes fölépíteni a mindennapi, reggeli gyakorlásunkat. A kihívást jelentő ászanákra is sokkal nagyobb hangsúlyt fogunk tudni fektetni, és hamarabb érünk el sikert a megvalósításban. Tartsuk be a fokozatosság elvét!

Holdnapok 2019

Fókuszban a fokozatosság

Lényeges, hogy ne egyből heti 6 nap kezdjünk gyakorolni astanga jógát. Kono McGregor pl. azt javasolja, hogy félévente növeljük egy nappal a gyakorlásaink számát. Ez alapján, könnyen kiszámolható, ha mondjuk heti két nappal kezdünk, akkor a heti hat napos gyakorlást két év múlva fogjuk elérni. Persze ahány ember, annyi féle, tehát ez az alapszabály igen változó lehet esetenként, de nagy általánosságban, szerintem követendő, megszívlelendő ez a fokozatosság. És nem utolsó sorban a testünk is meg fogja hálálni, ha nem terheljük túl állandóan. A túlterhelést egyébként az idegrendszer sem kompenzája túl jól, az egész szervezetre nézve nem lesz jó hatása, ha állandóan a krónikus fáratdság tüneteivel éljük a mindennapjainkat. Legyünk türelmesek és kitartóak, és építsük fel a gyakorlásunkat fokozatosan.

Az is jó kiindulópont, ha minden nap gyakorlunk, de egy ideig csak a Napüdvözleteket végezzük. Azután az álló gyakorlatokat is megtanuljuk, és 3 A, 2 B Napüdvözlet után, elvégezzük az álló gyakorlatokat és a levezetőket. Majd eljutunk a fél sorozatig, (Napüdvözletek, állók, és a sorozat fele Návászanáig, levezetők, vagy rövidített levezetők). Ezután egyesével a hátralévő ászanákat is hozzá adjuk. Érdemes hangsúlyt fektetni arra, hogy milyen ütemben vesszük föl az ászanákat, és hogyan jövünk ki belőlük, ezt vinyásza számolásnak (a mozdulatok számolásának hívjuk). Ez az ütem mindig legyen azonos. Jó, ha egy oktató felügyelete mellett tanuljuk meg a számolást, hogy mindig ugyanazt a számolást halljuk vezetett órán, így könnyebben meg fogjuk tanulni.

Hőmérséklet

Vannak pro és kontra érvek a normál szobahőmérsékleten és a fűtött teremben való gyakorlás mellett. Az ízületeknek meleg és száraz a természetük, ezért minél melegebb van, annál könnyebben megnyílnak. Gyakorlás közben mindenképpen izzadni fogunk, de minél melegebb van, a test szövetei annál jobban kitágulnak, és így még könnyebb a méregtelenítés (a sejtanyagcsere is hatékonyabb). Tapasztalatom az, hogy a 40 fokra fűtött terem túlzás, viszont a hideg ugyanennyire előnytelen a gyakorlás szempontjából. Melegben többet dolgozik a szív, nehezebb lélegezni, viszont ha hozzászokunk a rendszeresen fűtött teremben gyakorláshoz, akkor hamarabb következnek be az átalakulások, a regenerálódás, hosszú távon nagyon jó hatással van a meleg nemcsak az ízületi, hanem még a daganatos betegségekre is.

„ Ha gyakoroljuk a jóga tudományát - amely hasznos az egész emberi közösségnek, és boldogságot hoz most és a jövőben is - tehát ha kitartóan gyakoroljuk, elérjük a testi, mentális és spirituális boldogságot, és tudatunk az önvaló felé áramlik.”

Sri K. Pattabhi Jois: A jóga füzére / Jóga málá

Az astanga jógában viszont normál szobahőmérsékleten is bőségesen megizzadunk, az extrém körülmények csak indokolt esetben lehetnek hasznosak. Előnyös, ha nem váltogatjuk a hőmérsékletet, ha a meleghez szoktunk, akkor hosszú távon ezt érdemes fenntartani, ha szobahőmérséklethez, akkor pedig azt tartsuk fenn. Nem tolerálja túl jól a szervezet a váltásokat rövid távon. Nekem hosszú idő volt, a meleg terem után hozzászokni a szobahőmérséklethez, abban az időszakban amikor megváltoztattam a gyakorlásom körülményeit bizonyos külső változások hatására. Mindenhez idő kell, míg kitapasztaljuk, mi a legjobb számunkra. Jó azért, ha van segítségünk, jó ha tudunk tanácsot kérni valakitől. Ha valamilyen betegséggel küzdünk, mindenképpen fontos a szakmai, orvosi segítség, folyamatos konzultáció.

A jóga nem sport

A jóga lényege a spiritualitás, ennek ellenére a legtöbben először a fizikai résszel találkoznak. Természetesen a jóga fizikai testre gyakorolt, egészségmegőrző hatása bizonyított, ahogyan az is, hogy csökkenti a stresszt, és egy békésebb elmeállapotot, ezáltal egy jobb életminőséget teremt - mindez egy boldogabb élet alapja - de természetesen a jóga nem old meg mindent. Viszont mivel egyszerre hat a testre és az elmére, emiatt sokkal többet ad, mint egy sporttevékenység. Sokan egyfajta "edzésmódszerként" tekintenek a jógára. Hogy miért téves ez az elképzelés? Miért nem definiálható sportként a jóga?

Mert olyan hatásmechanizmussal dolgozik, ami megváltoztatja az elme berögzült szokásrendszerét, cselekvési mintáit, és ezeket a negatív beidegződéseket, egészségesekké alakítja. A gyakorlás során a test újszerű módon mozog, hajlik, csavarodik, ezáltal ösztönzi újszerű működésre az elmét is. Az elmében gyökerező gondolati mintáinkat, a test fizikai állapotai tükrözik. A modern, civilizációs életmódunkból fakadó betegségekre, a helytelen táplálkozásra, a stresszre, a gyenge immunrendszerre mind-mind gyógyírt jelenthet a rendszeres jóga gyakorlás.

A 40 fokra fűtött terem túlzás!

A jóga valódi gyógyító ereje

Az Astanga vinyásza jóga egy sprirituális út, bármennyire nehéznek is tűnik fizikailag. Felfedező út saját testünk "gyakorlóterén" át önmagunk felé, mely igen mély elkötelezettséget kíván. Az ászanák gyakorlásával, a fizikain keresztül jutunk el a spirituálishoz. Miután megszületik bennünk az igény egy mélyebb önismeretre, folyamatosan fenn kell tartanunk az elkötelezettséget a mindennapi gyakorlás iránt. Ez egy olyan elhivatottság, mely jó esetben örök életre szól.

A jógában a fegyelmezett koncentráció edzi az elmét, miközben a jógapózok gyógyítják a testet. A legmélyebb szinten nyílik lehetőségünk tudatosítani testünkben minden apró rezdülést, érzetet, valamint érzéseinket, melyek néha meglepetésszerűen törnek felszínre. A gyakorlás közelebb visz ahhoz, hogy összehangoljuk az érzéseinket, a gondolatainkat és cselekedeteinket. Mindezt erőfeszítés nélkül tehetjük meg, a kitartó és rendszeres gyakorlás által, magától elkezd működni ez a folyamat. Ebben rejlik a jóga igazi, gyógyító ereje: egyszerre foglalkozik a testtel és az elmével. - "A jógával megtanuljuk, hogyan éljünk tudatosabb, felvilágosult életet, amelyhez a saját testünk biztosítja a gyakorlóteret." (Kino McGregor)

KAPCSOLAT: +36 30 399 3130
Eseménynaptár 2019