Elkötelezettségg kell gyakorolni az ászanákat!

Astanga jóga tippek

Összehangolhatjuk az érzéseinket, a gondolatainkat és cselekedeteinket!

A jóga valódi gyógyító ereje

Az Astanga vinyásza jóga egy sprirituális út, bármennyire nehéznek is tűnik fizikailag. Felfedező út saját testünk "gyakorlóterén" át önmagunk felé, mely igen mély elkötelezettséget kíván. Az ászanák gyakorlásával, a fizikain keresztül jutunk el a spirituálishoz. Miután megszületik bennünk az igény egy mélyebb önismeretre, folyamatosan fenn kell tartanunk az elkötelezettséget a mindennapi gyakorlás iránt. Ez egy olyan elhivatottság, mely jó esetben örök életre szól.

A jógában a fegyelmezett koncentráció edzi az elmét, miközben a jógapózok gyógyítják a testet. Az ászanák gyakorlása közben finom figyelemmel hallgathatjuk "lelkünk hangját", ezáltal a legmélyebb szinten nyílik lehetőségünk tudatosítani testünkben minden apró rezdülést, érzetet, valamint érzéseinket, melyek néha meglepetésszerűen törnek felszínre. A gyakorlás közelebb visz ahhoz, hogy összehangoljuk az érzéseinket, a gondolatainkat és cselekedeteinket. Mindezt erőfeszítés nélkül tehetjük meg, a kitartó és rendszeres gyakorlás által, magától elkezd működni ez a folyamat. Ebben rejlik a jóga igazi, gyógyító ereje: egyszerre foglalkozik a testtel és az elmével. "A jógával megtanuljuk, hogyan éljünk tudatosabb, felvilágosult életet, amelyhez a saját testünk biztosítja a gyakorlóteret." (Kino McGregor)

Astanga jóga tippek

A jóga nem sport!

A jóga lényege a spiritualitás, ennek ellenére a legtöbben először a fizikai résszel találkoznak, ami megfogja őket. Természetesen a jóga fizikai testre gyakorolt, egészségmegőrző hatása bizonyított, ahogyan az is, hogy csökkenti a stresszt, és egy békésebb elmeállapotot, ezáltal egy jobb életminőséget teremt - mindez egy boldogabb élet alapja - de természetesen a jóga nem old meg mindent. Viszont mivel egyszerre hat a testre és az elmére, emiatt sokkal többet ad, mint egy sporttevékenység. Sokan egyfajta "edzésmódszerként" tekintenek a jógára. Hogy miért téves ez az elképzelés? Miért nem definiálható sportként a jóga? Mert olyan hatásmechanizmussal dolgozik, ami megváltoztatja az elme berögzült szokásrendszerét, cselekvési mintáit, és ezeket a negatív beidegződéseket, egészségesekké alakítja.

A gyakorlás során a test újszerű módon mozog, hajlik, csavarodik, ezáltal ösztönzi újszerű működésre az elmét is. Az elmében gyökerező gondolati mintáinkat, a test fizikai állapotai tükrözik. A modern, civilizációs életmódunkból fakadó betegségekre, a helytelen táplálkozásra, a stresszre, a gyenge immunrendszerre mind-mind gyógyírt jelenthet a rendszeres jóga gyakorlás. "Ha gyakoroljuk a jóga tudományát - amely hasznos az egész emberi közösségnek, és boldogságot hoz most és a jövőben is - tehát ha kitartóan gyakoroljuk, elérjük a testi, mentális és spirituális boldogságot, és tudatunk az önvaló felé áramlik." (Sri K. Pattabhi Jois: A jóga füzére / Jóga málá)

Fókuszban a fokozatosság

Lényeges, hogy ne egyből heti 6 nap kezdjünk gyakorolni astanga jógát. Fokozatosan adjunk hozzá egy napot - Kino MacGregor javaslata az, hogy félévente növeljük egy nappal a gyakorlásaink számát. Ez alapján, könnyen kiszámolható, ha mondjuk heti két nappal kezdünk, akkor a heti hat napos gyakorlást két év múlva fogjuk elérni. Persze ahány ember, annyi féle, tehát ez az alapszabály igen változó lehet esetenként, de nagy általánosságban, szerintem követendő, megszívlelendő ez a fokozatosság. És nem utolsó sorban a testünk is meg fogja hálálni, ha nem terheljük túl állandóan. A túlterhelést egyébként az idegrendszer sem kompenzája túl jól, az egész szervezetre nézve nem lesz jó hatása, ha állandóan a krónikus fáratdság tüneteivel éljük a mindennapjainkat. Legyünk türelmesek és kitartóak, és építsük fel a gyakorlásunkat fokozatosan.

„ A jógával megtanuljuk, hogyan éljünk tudatosabb, felvilágosult életet, amelyhez a saját testünk biztosítja a gyakorlóteret.”

Kino McGregor

Hogyan kezdjük el a gyakorlást?

Leginkább a reggeli órákban ajánlott gyakorolni, értelemszerűen ilyenkor üres még a gyomrunk. Ha más időpontban tudjuk csak beütemezni, gyakorlás előtt legalább 2-3 órával már ne együnk. Ha meg tudjuk oldani, mindig ugyanarra a helyre terítsük a szőnyeget, azaz ha van rá mód, tartsunk fenn az otthonunkban egy helyet a gyakorlásunk számára, és legyen saját jógaszőnyegünk. Idővel érdemes erre figyelni, jó minőségű szőnyeget választani, ami nem csúszik és kényelmes. Ha nagyon izzadunk, akkor magunk alá teríthetünk egy törölközőt a matracra. A ruhánk legyen kényelmes, laza, ne legyen túl bő, jó, ha nem gátolja az izzadást.

Lehet otthon egyedül gyakorolni, és ez azért nagyon hasznos, mert mélyíti a kapcsolatunkat a jógával. Viszont idővel, képzett oktató segítségére is szükségünk lehet, aki "személyre szabja" a gyakorlásunkat.

Ashtanga Yoga Practice

Heti 6 nap gyakorlás

Tradicionálisan heti 6x gyakorolunk Astanga Vinyásza jógát, mindig a reggeli órákban. Pihenőnapok: szombatok, valamint a holdnapok, azaz a telihold és újhold napjai - egy hónapban két nap. Ezen kívül nőknél a menstruáció napjai is a pihenőnapok közé tartoznak - ez idális esetben kb. 3-4 nap/hó. Az összes többi napon gyakorlunk.

Célszerű a tardicionális gyakorlás szabálya szerint gyakorolni, ez azt jelenti, hogy annál az ászanánál hagyjuk abba a gyakorlást, amelyik nem megy, és onnan a hátrahajlítás, és levezetők következnek. Képzett oktató segítségével érdemes fölépíteni a mindennapi, reggeli gyakorlásunkat. A kihívást jelentő ászanákra is sokkal nagyobb hangsúlyt fogunk tudni fektetni, és hamarabb érünk el sikert a megvalósításban. Tartsuk be a fokozatosság elvét!

KAPCSOLAT: +36 30 399 3130
Eseménynaptár 2019