Önbizalomhiány? Itt egy jó könyv nekünk, neked!

Hogyan érvényesítsük sikeresen az érdekeinket?

Önbizalomhiány?

Ritkán olvasok végig könyvet, és még ritkábban húzom alá minden mondatát, de épp egy kivétel van a kezemben, az Asszertivitás címet viselő Sue Hadfield és Gill Hasson tanárok által írt könyv! A 200 oldalas tanfolyami alapnak is alkalmas tudástár, az agresszív, a passzív, a manipulatív és az asszertív viselkedéssel foglalkozik. Az önbizalomhiányban szenvedők megmentője is lehetne, hiszen segít elsajátítani az egészséges önképpel rendelkezők kommunikációját és feltárja az attól eltérőket.

Érvényesíted az érdekeidet!

„Nem érvényesíted az érdekeidet, mert nincs elég önbizalmad, de nem tud kialakulni az önbizalmad, mert csak elvétve érvényesíted az érdekeidet.” Ismerős ördögi kör? Lépj ki belőle!

Asszertivtás

Nem pazarolja a szavakat

Az írók nem pazarolták meggondolatlanul a szavakat, nincs benne oldalszám növelő fölösleges mondat, de cserébe tartalmaz teszteket, táblázatokat, foglalkozik a testbeszéd és a hanghordozás témakörével, a bírálattal, az elfogadással, a bizonytalansággal, a felelősség vállalással, a nemet mondás képességével, és nem utolsó sorban a bűntudattal.

Lássunk!

Egy kis parányi kivonatot, összefoglalót olvashatsz itt, az egyik fejezetben található bekezdésekből:

A viselkedésmód megváltozásának állomásai

A tudatosodás előtti szakaszban - amelyet akár kezdetnek is hívhattunk volna – még nem világos számodra, hogy a viselkedésed okozza saját és mások nehézségét. Ez röviden azt jelenti, hogy az önképünk nem gondolja azt, hogy a viselkedésünk helytelen. Abszolút kényelmes helyzetben vagyunk, egy darabig.

A töprengés szakasza

A töprengés és felismerés szakaszában már-már belátod, hogy viselkedésedben, érzelmi válaszreakcióidban hiányosságok vannak, de még csak szemlélődsz. Vizsgálod és mérlegeled érzelmi és racionális úton is a változás szükségességét, annak gyökereit. Azon töprengsz szükséges-e a változás vagy elhanyagolható. Előfordulhat, hogy elképzelhetetlennek tartod a változást, hiszen környezeted támogatásának hiánya és az alcsony önbizalmad megakadályozza azt.

Változtatsz-e a magatartásodon?

Az előkészítés szakasza

Az ördög a részletekben rejlik! A változtatáshoz szükséges sok utánajárást és belső munkát igénylő szakaszban előtérbe kerül a mérlegelés, a kutatás, a tanulás, az új énünkkel való azonosulás, a megfelelő időzítés és a lendület.

Hajlamos leszel...

„Az előfeltételezéseid is befolyásolják, hogy meghozod-e a döntést, változtatsz-e a magatartásodon. Alighanem hajlamos leszel elfogadni azokat a tényeket, amelyek alátámasztják a viselkedéseddel kapcsolatban kialakult véleményedet, és elutasítani azokat, amelyek eltérő következtetéshez vezetnek.” Magas célok esetében szükség lesz a körültekintő több rétegű tervezésre, előkészítésre. „Ha úgy érzed, az adott változás megfelel az igényeidnek, a képességeidnek és az értékrendednek, úgy nagyobb valószínűséggel változtatsz a viselkedéseden.”

Pozitív cél kitűzése

Amikor elvetsz egy nem kívánatos viselkedésmódot, arról is gondoskodnod kell, hogy milyen pozitív viselkedésmóddal helyettesíted. Motyogás helyett érdemes a következőt tennünk: „Amikor szívességet kérek, érthetően fogok beszélni, és a másik ember szemébe nézek.” Kiabálás esetén: „Amikor érzem, hogy kezdek dühös lenni, mély levegőt veszek és nyugodtan fogok beszélni.” Ezek egy-egy pozitív célt jelölnek meg. Hasonló gondolatokat érdemes készíteni saját céljaink elérése érdekében.

„ Könnyebb elérni azokat a célokat, amelyek közelebb visznek valami jóhoz, mint azokat, amelyek eltávolítanak valami rossztól.”

Sue Hadfield & Gill Hasson

NEM!

A negatív hangvételt tartalmazó célkitűzések, mint a „nem szabad, nem hagyom, megállom, nem szabad folyton kritizálnom” nem előnyösek, helyette használjunk inspirálóbb gondolatokat: „toleránsabb és elfogadóbb leszek”.

A cselekvés szakasza

A kellő mértékben behatárolt változtatás is igazi hullámvasút, ahol a siker és a kudarc csupán pillanatnyi állapot. Ez természetes. Szükség lesz kitartásra, türelemre, megbocsátásra és vállon veregetésre egyaránt.

Fenntartás szakasza

A régi rossz szokások még a távozást követően is visszaköszönnek az ajtóból. A megtanult szokások mélyítése jelentős figyelemmel és még több idővel jár. Ne könyveljük el túl elhamarkodottan az eredményes és végleges változást, de gyakran veregessük meg saját vállunkat!

Ez a könyv neked szól!

A könyvet azoknak ajánlom akik a változásokat felkészülten, elméleti és gyakorlati síkon is megfelelő ütemben, mértékben és minőségben szeretnék lendületesen és élvezettel végigvinni..

Asszertivitás - I Kávészünet pszichológussal

Kérdésed van, információra van szükséged?

Kattints az arcképre! (chat)

KAPCSOLAT: +36 30 399 3130
Eseménynaptár 2019