Őrültség! Ostobaság! Türelmetlenség!

Milyen mértékben van szabad akaratunk?

A rossz döntés is jó döntés?

A jó karma nem valami szerencsésen megnyert születés, hanem az előző életben elkövetett kedvező lépések sorozatának folytatása.

Aki látta a Pillangó hatás című filmet, az valószínűleg azonnal cáfolja a címben szereplő kijelentést! A film alapja a pillangó-effektus elmélet, amely szerint, ha egy pillangó megrebbenti a szárnyát Pekingben, az akár tornádót is gerjeszthet Amerikában. Világunkban minden mindennel összefügg, minden cselekedetünk alapjában változtathatja meg saját és környezetünk jövőjét.

A hétköznapi láthatatlan döntéseink mögött sok esetben csupán csak az élet folyójának sodrása és megszokásaink húzódnak. Ezen megszokások neveltetésünkből és a körülöttünk lévő emberek ránk való hatásából tevődnek össze, ezért gyakran újból és újból ugyanazon sikereink és bukásaink lépnek az életünk színpadjára. A szokásokon változtatni tudatos, megtervezett lépésekkel lehet ugyan, de nem minden esetben van teljes ráhatásunk életünk minden területére. Felmerül a kérdés:

Milyen mértékben van szabad akaratunk?

Milyen mértékben van szabad akaratunk?

A válaszhoz érdemes megvizsgálnunk az emberiség egyik régóta vitatott a sors és a szabad akarat (liberum arbitrium) ellentétpárjának témakörét. A döntéseket mi hozzuk, a döntések új körülményeket teremtenek, ezért a döntéseinkért és az azzal járó új körülményekért felelősséget kell vállalni. Az alapján hogy milyen döntéseket hozunk, várható az eredményt is. A kötőerők filozófiája alapján könnyen prognosztizálható, hogy a döntések milyen eredménnyel zárulnak még azelőtt, hogy a cselekedet megtörtént volna. A kötőerők szerint a döntések és a cselekedetek három nagy kategóriába sorolhatók, melyek a jóság, a szenvedély és a tudatlanság.

  • A hirtelen hozott és előkészítésmentes döntés a szenvedély kötőerejébe (radzsasz) tartozik, melynek eredménye várhatóan elsőkörben élvezet és másodkörben újabb nehézség.
  • Ide sorolható a címben található gondolat is, üzenete pedig: cselekedj, bármi is lesz a jutalmad! Őrültség! A tudatlanság minőségében meghozott döntést nem is nevezhetnénk döntésnek, hiszen olyan, mint sötétben elindulni motorral olyan irányba ahol a jelzőtáblák csak a visszatekintéskor válnak láthatóvá. Ostobaság! Ezen döntés egyértelműen szenvedést okoz és a szabad döntési lehetőségünk szükségtelen csökkenéséhez vezet.
  • A jóság minőségében meghozott döntést, jelentős előkészítő folyamat előzi meg és minden esetben célja a jólét megteremtése, úgy hogy az mások számára ne okozzon nehézséget. (ahimsa).

Példa: egy ember végül úgy dönt, hogy lopni fog, és ügyetlenségének és tettének köszönhetően végül elveszíti a szabadságát, börtönbe kerül. A börtönből könnyebben szabadulhat, ha jól viselkedik és ezt az ottani döntéshozók is elégségesnek tartják. A körülmények hatására és az előző rossz döntésének következtében a börtönben súlyosabb döntéseket is hozhat, amiért akár zárt, sötét cellába is kerülhet, komoly nehézségeket okozva saját testének és elméjének.

Sambandha-jñāna, abhidheya, prayojana

Szamszára

A szenvedés következménye újabb szenvedés, mindaddig, amíg a jó döntéseink eredményei fel nem oldják az előző hibás eredményeket. (samsara) Minél több és több rossz döntést hozunk életünkben, annál nehezebb lesz megszüntetni annak erős negatív visszahatásainak áradatát. Senkinek sem lesz olcsó a hirtelen és türelmetlen döntéshozatal!

Ellenben a jámbor cselekedet újabb jó helyzetbe helyez minket és környezetünket, csökkenti a múltból származó kognitív és negatív visszahatások összességét, annak a jövőre vetíthető nehezítő körülményeit. A jó karma tehát nem valami szerencsésen megnyert születés, hanem az előző életben elkövetett kedvező lépések sorozatának folytatása.

A döntés meghozatal lépései

A fentiek alapján a szabad akarat azt jelenti, hogy minden döntéshozatalkor dönthetünk arról, hogy holnap a jámbor döntéseink eredményével megyünk-e tovább az élet útján, vagy a türelmetlenségből, hirtelen meghozott döntések kiszámíthatatlan útvesztőjében meglepődünk minden éles kanyarban. A döntés meghozatal klasszikus lépései a cél meghatározása, a cél eléréséhez szükséges eszközök és folyamatok tervezése, az erőforrások megteremtése, ezt követően az egész folyamat számszerűsítése és mérhető formába öntése. A jól ismert sambandha-jñāna, abhidheya és prayojana hármas.

„ A Védák legfőképpen az anyagi természet három kötőerejéről beszélnek. Óh, Arjuna, légy transzcendentális, s emelkedj e három kötőerő fölé! Szabadulj meg minden kettősségtől, valamint minden aggodalomtól a nyereséget és a biztonságot illetően, s légy szilárd az önvalóban!”

Bhagavad-gītā 2.45.

A rossz döntés is jó döntés! A népi kijelentés sajnos arra sarkalja a lusta és a döntés előkészítést nem körültekintően végző embert, hogy lépjen, mielőtt láthatóvá válna hová is lép. Nagy ködben nem vezetünk autót, de ha mégis szükséges, akkor segítségül hívjuk a ködlámpát. A minőségi döntés tehát azt jelenti, hogy a kockázatokat felmérve, az élethelyzetet figyelembe véve olyan döntést hozunk, amelynek kimenetelét erősen meghatározható mértékben meg tudjuk prognosztizálni.

Vannak kérdéseid? Vannak válaszaid?

Kattints az arcképre! (chat)

KAPCSOLAT: +36 30 399 3130
Eseménynaptár 2019