2018. július 25.
szerda 14:18

Miért érdemes reggel astangázni? ♦ piszkozat

Általában mindenki akkor jógázik, amikor bele tudja illeszteni a napirendjébe a gyakorlást. Ez az első időkben van így. Egy idő után, amikor elsajátítjuk az alapokat, az ászanák sorrendjét, a gyakorlás ritmusát, el tudjuk kezdeni a mysore órák látogatását is. Ilyenkor általában reggel 5 és 7 óra között kezdjük a gyakorlást. Érdemes az első időkben vezetett órákat látogatni. Van, hogy egyáltalán nem fog valaki reggel gyakorolni, és van olyan is, aki elég hamar rááll a hajnali felkelésekre. Érdemes. De miért?

Este kb. 20 %-kal hajlékonyabb a testünk, a napközbeni aktivitás miatt, mint reggel, a felkelés utáni pihenő állapotban. Viszont reggel kipihentebbek vagyunk. Tény, hogy kicsit korábban kell kelni, de az megszokható. Az első időkben, mikor elkezdünk reggel gyakorolni, kicsit átmozgathatjuk az ízületeinket a gyakorlás előtt. Aztán fokozatosan érezni fogjuk, hogy erre meddig van szükség. Bizonyos idő elteltével hozzászokik a test a reggeli gyakorláshoz, és nem lesz érezhető, hogy reggel merevebbek lennénk. Ahhoz, hogy kipihenjük magunkat, általában 6 -8 órát kell aludnunk, és nagyrészt éjfél előtt, mert az az alvás szakasz pihentetőbb hatású.

˘Folytatásért görgess a kép alá.˘

Miért reggel?

A reggeli órák a jóság minőségébe tartoznak (sattva guna) – ami a legmegfelelőbb a meditációs tevékenységek végzésére is. Mivel az astanga vinyásza jóga alapvetően egy spirituális út, reggel gyakoroljuk. Minél korábban kelünk, annál kedvezőbb hatású a gyakorlás. A koncentráció könnyebb ilyenkor, mert még nem ébredt fel a környezetünk, a zavaró zajok, nem kezdődött el a pörgés, kevesebb az inger, ami szétviszi a figyelmünket.

Reggel üres a gyomrunk is, tehát nem kell külön arra is figyelnünk, hogy a gyakorlás előtt 3-4 órával már ne együnk. Ha rendszeresen elegendő folyadékot fogyasztunk, akkor nem kell külön figyelnünk arra, hogy igyunk gyakorlás előtt. Ha mégis azt érezzük, hogy dehidratált a szervezet, akkor a gyakorlás előtt fél órával igyunk. (Ez nagyobb mennyiségű víz ivására vonatkozik.)

A gyakorlás előtt zuhanyozzunk – reggel mondjuk ez természetes. Ha délután gyakorlunk, és megizzadtunk napközben, akkor is érdemes lezuhanyozni gyakorlás előtt, hogy az izzadás során kivált bomlástermékeket eltávolítsuk, hogy azok ne tudjanak visszajutni a szervezetbe. A gyakorlás után kb. fél óra elteltével érdemes zuhanyozni. Erről is van többféle egyébként nézet.

Se túl hideg, se túl meleg ne legyen a helyiségben, ahol gyakorlunk. Ha hideg van, hőt ad le a szervezet, ami energiaveszteséget okoz. Melegben pedig a szövetek könnyebben tágulnak, ami segíti az izzadást, azaz a méregtelenítést. A hőmérséklet külön téma, de legegyszerűbb, ha a szobahőmérsékletet választjuk. Ez nyáron lehet, hogy pár fokkal melegebb, télen pedig hűvösebb, de 1-2 fok ingadozás belefér, a lényeg itt is az, hogy tartsunk ki ebben is a rendszerességnél. Azaz, vagy fűtött, vagy normál hőmérsékleten gyakoroljunk, nem érdemes váltogatni. Mondjuk 30 fok egész ideális a gyakorláshoz, mert abban bőségesen meg tudunk

Érdemes rendszeres időpontban kezdeni. Mindegy, hogy otthon gyakorlunk, vagy stúdióban. Otthon is lehetőleg ugyanabban az időpontban kezdjünk gyakorolni. Ha a reggeli gyakorlás semmiképpen sem megoldható, akkor gyakoroljunk délután vagy este, de akkor is érdemes ugyanabban az időpontban minden nap. Az elmének a rendszeresség nagyon fontos.

„ ”

1138 Budapest, Margitsziget szállodák, Zielinski Szilárd sétány

KAPCSOLAT: +36 30 399 3130
Eseménynaptár 2022