Aktivitásra van szükség!

3 plusz 1 kiút

a kimerültség útvesztőjéből!

Tunning

A testi kimerültség ellenszere a mozgás és a pihenés, az étkezés és a koplalás, a pihenés és a munka egyensúlyának megteremtése! A fásultság állapotából való áttörés kirobbantásához elengedhetetlen az aktuális egyéni zónáink határainak feltérképezése, majd annak az ismerete amivel a védőhálós határvonal átléphető! A tettrekészség a kiút a lustaság, a reményvesztettség, az aggodalom, a mogorvaság, a nyugtalanság, az őrület, a feledékenység, a betegség és a zavarodottság útvesztőjéből.

A hevesség és a munka eredménye iránti mohó vágy segít kimozdítani az elmét a reményvesztettség állapotából, de vigyázzunk nehogy végül a zónázó járművünk a kapzsiság megállójában nyisson ajtót, újra kibillentve minket a megszerzett egyensúlyból.

Köd előttem...

Energetizáló ászanák a statikus kimerültség ellen

Az irodai környezet merev testtartást követel, amely jellegéből fakadó testi merevséget, gondolkodásunk beszűkülését eredményezheti. B.K.S. Iyengar a Jóga új megvilágításban című könyvében számtalan fordított pózt és gerinc frissítő ászanát javasol a kimerültség ellen. A könyv olvasás során végül levontam a konzekvenciát, az astanga levezető sorozata egy energia löket a testnek és az elmének egyaránt!

A tudatos tervezés képlete

A tevékenységeinket három kategóriába - a tudatlanság, a szenvedély és a jóság - soroló rendszer segít eligazodni a napi tevékenységeinkben. A tőzsdei vagy bármely más grafikonok életritmusából ismert növekedési (megújulási), stagnálási (fenntartási) és hanyatlási (felkészülés a megújulásra) szakaszokhoz hasonlíthatók terveink életgörbéje is. A céljaink elérését biztosító optimális útválasztáshoz tervezésre van szükség, amely általában a megtételhez szükséges út idejének 80%-át veszi igénybe, míg a kivitelezési szakasz csupán 20%-ot. A tudatos tervezés fázisát, ezért a jóság minőségébe soroljuk. A kivitelezés - teremtés - szakaszában tevékenységre, aktivitásra van szükség, ezért a szenvedély kötőerejének csoportjába sorolandó. A jól elvégzett munka utáni passzív pihenés, a pozitív értelemben vett tudatlanság (तमस् tamas) kötőerejében eltöltött idő.

A tudatos életvitel alapja, hogy a tevékenységeink végzése során felismerjük, hogy épp melyik kötőerőben vagyunk és ha szükséges változtassunk azok minőségén. A célunkhoz vezető úton (abhidheya) szükség van a bátorság, a lendület és kitörés szakaszában a pozitív értelemben vett szenvedélyes mohó hozzáállásra. A Bhagavad- Gítá - Úgy, ahogy van című könyvben részletesen olvashatunk a kötőerők tudományáról, a gunákról. A keleti gondolkodás egy tágabb aspektusból – és éppen ezért talán nagyobb eredménnyel - vizsgálja az Önvalót, annak tevékenységeit. A védikus módszer - szemben a nyugati világ általános kutatási módszerével - nem kutatásokon, és hipotéziseken alapuló eredményeket publikál és nem azokra támaszkodik, hanem a kinyilatkoztatott írásokat (sabda) használja axiomaként. Ezért - vagy ha úgy tetszik ennek ellenére - a három kötőerő struktúrája a hétköznapi materiális célok elérésében és transzcendentális síkon is egyaránt alkalmazhatóak.

„ Óh, Arjuna, nem lehet yogi az, aki túl sokat vagy túl keveset eszik vagy alszik.”

Bhagavad-gíta 6. 16.

A sóvárgás bilincseli

Ide kapcsolódó két bekezdés DR. TÓTH-SOMA LÁSZLÓ cikkéből - Az élőlények feltételekhez kötését a jóság minősége a tudáson és a boldogság érzésén keresztül valósítja meg. Az ebben a minőségben élő emberek boldogok, hiszen ismerik a természet és a társadalom törvényeit és működését, s megpróbálnak e szabályok szerint élni. Magasabb szintű életükhöz hozzájárul az is, hogy ismerik az önvaló természetét, így saját magukra és más emberekre is a megfelelő perspektívából tekintenek. A szenvedély minősége az anyagi, gyümölcsöző tetteken keresztül köt meg, hiszen a tomboló vágyakkal élő emberek nyughatatlanul kutatnak elégedettségük lehetséges forrásai után. Szinte lehetetlen számukra a nyugalom, képtelenek felhagyni az állandó, szűnni nem akaró aktivitással. A tudatlanság minősége pedig a döntésképtelenségben és a hibás életfelfogásban megnyilvánuló őrültség, a tunyaság, valamint a túl sok alvás által bilincseli meg az embert.

Az egyes kötőerők hatásának növekedésekor szintén jellemző tapasztalatot szerezhetünk. Amikor a jóság dominanciája nő, akkor az érzékek ösztönzései nem zavarják az embert. Ez nem azért van, mert minden érzéket teljesen elégedetté tettek az érzéktárgyak, hanem azért, mert az élőlény belső intelligenciája által merít örömet. A Gítá úgy fogalmaz, hogy ekkor „a test minden kapuját tudás ragyogja be”. A szenvedély (radzsasz) fejlődésével egyre erősebb ragaszkodások, egyre intenzívebb törekvés és sóvárgás jelentkezik, míg a tudatlanság erősödésével sötétség, tétlenség, őrület és illúzió nyilvánul meg.

Túlzott aktivitás

A kimerültség figyelmeztető jeleit mihamarabb vegyük komolyan, hiszen a városi életvitel, a torzuló társadalmi és a munkahelyi kihívások szinte garancia a lelki és testi betegségek elkerülhetetlen gátfutásának. A magas anyagi igények, elérhetetlen célok és szoros határidők csökkentésével békésebb életet érhetünk el. A megtervezett időbeosztás -lásd.: időgazdálkodás könyvek, tréningek sokasága- kevesebb terheléssel járó munkatempót igényel, magas megtérülési eredménnyel. A tudatos környezetváltozás, a mikró közösségünk megválasztása, akár egy új, magasabb célok felé törekvő csapatba való delegáció igazi kihívást, felkészülést és bátorságot, és idővel önmegbecsülést eredményez.

Bakancslista - részlet

Az 5 perces!

Ha a kimerültség pusztán a hétköznapi értelemben vett fásultságból fakad, akkor szerencsések vagyunk, hiszen gyors megoldások sokasága azonnali felüdülést tud nyújtani. Végezzünk el egy pár peres gyakorlatot! A feledésbe merült hobbijaink közül keressünk egy 5 percest, olyat ami mindig is garantálta jókedvünket, felüdülést jelentett.

Ezeket az 5 perceseket építsük be a hét minden napjára, majd növeljük a percek számát, ameddig a kötelességeink és környezetünk engedi. A siker garantált! A két 5 perces közötti időszakban folytassuk a megszokott életünket, de tartsuk fókuszban a következő kikapcsolódási lehetőség elérhető időegységét. Ha a teszt jól sikerült, akkor elővehetjük a bakancslistánkat #bakancslista és végre jöhetnek a nagyobb célok.

Vannak kérdéseid? Vannak válaszaid?

Kattints az arcképre! (chat)

KAPCSOLAT: +36 30 399 3130
Eseménynaptár 2019