Jógával a stressz ellen!

Az érzelmi stressznek fizikai szinten is sok tünete lehet. Fontos, hogy vegyük ezeket komolyan,hogy hosszú távon ne okozzon még súlyosabb problémákat.

Jógával a stressz ellen | +videó

Én természetesen a jógát hívom segítségüऌ stresszes heऌyzetekben is – ऌehet mondani, hogy szakmai ártaऌom - de őszintén szóऌva, nem ismerek hatékonyabb eszközt sem a stressz ऌevezetésére, sem az önismeretre. Önmagában egy oऌyan kompऌex eszközrendszer, amire mindig számíthatok.

Stressz - harcoljunk vagy meneküljünk?

Stresszes időszakban fáradtabbak, fáradékonyabbak vagyunk, nehezebben alszunk, esetleg súlyosabb esetben nem is tudunk aludni. Emiatt nem tudjuk magunkat kipihenni, és a fizikai tünetek ördögi körébe kerülhetünk. A kortizol nevű hormon, ami túltermelődik ilyenkor, gyorsítja a légzést, a szívverést, ami a fáradákonyságot okozza. Gyakran ébredhetünk feszült izomzattal, különösen a nyak, csuklyásizom, vállak területén, ez is változó lehet, kinek, melyik területre koncentrálódik a feszültség. A belső szervekről nem is beszélve. Még étkezési szokásaink is megváltozhatnak, vagy többet eszünk, vagy épp nincs étvágyunk. A kortizol nevű hormon túltermelődik ilyenkor, amihez akár hozzá is lehet szokni, de nem érdemes. Hosszú távon légzési szokásaink is megváltozhatnak, gyorsul a szívverés, ami fáradékonysághoz vezet.

A kortizol a túlélésünket szolgálja alapvetően, de nem szabad, hogy állandóan a vérünkben legyen. Tönkreteheti a szervezet glükózanyagcseréjét, növeli a vérnyomást, a gyulladásos megbetegedések számát, károsíthatja kognitív képességeinket, csökkenti a libidót, agresszívvá, és általában véve feszültté tesz, valamint az immunrendszerünkre is rendkívül káros hatással van. A kortizol felkészíti a szervezetet a gyors reakcióra, ami a körülményektől függően a harc vagy a menekülés. A jóga elsősorban a légzés tudatosításával, majd az izmok megfelelő lazításával, és megnyújtásával, az ízületek átmozgatásával, a belső szervekre gyakorolt jótékony hatásával, nagyon hatékony eszköz lehet számunkra, abban, hogy se a harcot, se a menekülést nem választva, elérjük a középutat, és beállítsuk saját, belső egyensúlyunkat, valamint a prána (életerő) kiegyensúlyozásával elérjünk egy magasabb energiaszintet.

˘Folytatásért görgess a kép alá.˘
Photo by Jared Rice on Unsplash

Tegyünk ellene!

Ebben a mai világban már olyan a stressz , mintha az életünk természetes velejárója lenne. Nekem is volt olyan időszak az életemben, amikor már nem is tudtam milyen, amikor testi-lelki-szellemi szinten is békés-és kiegyensúlyozott vagyok. Szerencsére azok az idők már elmúltak. De azért még manapság is előfordul, hogy néha egy-egy szituáció kibillent egy rövid időre az egyensúlyomból.

A jóga ereje

Én természetesen a jógát hívom segítségül ilyen helyzetekben – lehet mondani, hogy szakmai ártalom - de őszintén szólva én nem ismerek hatékonyabb eszközt sem a stressz levezetésére, sem az önismeretre. Önmagában egy olyan komplex eszközrendszer,-és életvitel, amire mindig számíthatok. Számomra nem kérdéses a JÓGA ereje, hatékonysága a mindennapokban is, és mint életforma, teljességet adó mivoltát sem tudnám megkérdőjelezni. 18 éve része az életemnek. Persze nem vagyunk egyformák. Ki, mit talál megfelelőnek, az természetesen egyéni.

Vannak kifejezetten olyan ászanák, amik alkalmasak a stressz levezetésére, de önmagában a JÓGA szerintem, bármilyen stílusban is gyakoroljuk, hatékony lesz. Akár dinamikusan, akár statikusan, hosszabb, vagy rövidebb kitartásokkal végezzük a pózokat, a légzéssel összhangban – mindenképp hatni fog. Kinek, milyen formája jön be a jóga gyakorlásnak - válasszuk a számunkra megfelelőt.

Én nagyon sokáig csak dinamikus stílusban gyakoroltam. Mára ez megváltozott. Még mindig az astanga vinyásza jóga a napi gyakorlásom természetesen, de néha szükségem van statikus, passzívabb gyakorlásra, hosszabban kitartott pózokra.

Photo by Jared Rice on Unsplash

Én nagyon sokáig csak dinamikus stílusban gyakoroltam. Mára ez megváltozott. Még mindig az astanga vinyásza jóga a napi gyakorlásom természetesen, de néha szükségem van statikus, passzívabb gyakorlásra, hosszabban kitartott pózokra.

Így született meg az alábbi gyakorlás is nemrég, egy érzelmileg stresszes időszakban, amikor segítségre volt szükségem. Ha bárkinek hasznára válik még rajtam kívül, annak örülök. YouTube csatornánkon megtaláljátok:

MJ50 Stresszoldó jóga | Yoga for stress relief

Kívánom mindenkinek, hogy találjon egy számára megfelelő jógastílust és oktatót, és legyen kitartó-és rendíthetetlen a jóga gyakorlásban.

Ha ez megvan, már csak fenn kell tartani a napi, rendszeres gyakorlást, nemcsak azért, hogy egyre erősebbek-és hajlékonyabbak legyünk, mert az még nem lesz elég  hanem elsősorban azért, hogy elérjük a tartós, belső béke állapotát. Mert az az alapja mindennek. Om shanti, shanti, shanti! – Om béke, béke, béke!

Kérdésed van, információra van szükséged?

Kattints az arcképre! (chat)

KAPCSOLAT: +36 30 399 3130
-->