Futócipő

Arra gondoltam, utánajárok kicsit a futócipő témának, mert kezdő vagyok, és szeretném kipróbálni magam a futásban.

Szükséges-e a futócipő?

Volt időszak az életemben, amikor hetente többször kijártam futni, de a jóga mára teljesen kiszorította a futást. Lehet, hogy emiatt nem teljesen kezdőnek, inább újrakezdőnek számítok, de az majdnem ugyanaz. :-) Egészen pontosan arra vagyok kíváncsi, hogy a rendszeres futás milyen hatással lesz az ízületeimre úgy, hogy napi szinten jógázom. Szeretném fokozatosan hozzászoktatni magam a futáshoz, miközben a napi jóga gyakorlásom megmarad. Valószínű, hogy így talán kevesebb kárt okozok az ízületeimnek. KipróbálOM :-)

Szakértők szerint nagyon fontos, hogy a legelejétől kezdve, ahogy elkezdünk futni, megfelelő cipő legyen a lábunkon. Kezdő futók hajlamosak úgy gondolni, hogy á... én még nem vagyok komoly futó, nincs szükségem speciális felszerelésre, majd veszek futócipőt, ha már komolyabban csinálom. Hiba ezt gondolni, mert különösen a kezdetekben fontos a normális futócipő, különösen, ha amellett hogy kezdők vagyunk, esetleg még súlyfelesleggel is küzdünk, akkor a terhelésre, ami a futás során éri a szervezetet, szinte biztos hogy nincs felkészülve sem a vázrendszer, sem az ízületek. Amíg meg nem edződünk, a terhelés nagy részét bizony a cipőnek kell tudni csillapítani. Egy futócipő legfontosabb tulajdonsága, hogy megfelelően védjen a káros erőhatásoktól.

Futócipő - dynamic support

Terhelés futás közben

Kezdetben nemcsak az izmaink, de a szalagjaink is edzetlenek. Ha vízszintes talajon futunk, akkor a testsúlyunk háromszorosa csapódik a sarkainkon keresztül a testbe. Ezt az ízületeinken, a gerincen keresztül, a fejünk búbjáig érezzük. A futócipő talán egyik legfontosabb tulajdonsága a sarkaiban található becsapódást tompító rendszer. Amikor a sarkunktól a lábujjakig gördülünk, a futómozgás második fázisában, 2,5-szer tovább tart a terhelés, mint a sarokrészen. És végül, lépésritmustól függően ellépéskor a testsúly 4-7-szerese terheli a láb elejét.

A futócipők kettőssége: csillapítás vagy stabilitás

Ha egy cipő túlságosan csillapít, puha és vastag a talpa, az valóban védeni fog a becsapódás terhelésétől, viszont nem biztos, hogy elég stabil lesz, amit megsínylenek majd a szalagjaink. Pl. achilles ín (a mozgás minden fázisában dolgozik), külső-és belső bokaszalagok (ezek stabilizálják a lábat mozgás közben, kezdetben, amíg edzetlenek vagyunk, nem biztos hogy megfelelően tartják a lábunkat).

A futócipők kettőssége: csillapítás és stabilitás, ami mindkettő nagyon fontos, viszont ellentmondanak egymásnak. Minél puhább lesz, annál kevésbé lesz stabil, minél stabilabb, annál kevésbé lesz puha. Kezdő és túlsúlyos futóknál nagyon fontos hogy ebben megtaláljuk azt az arany középutat egy futócipő esetében, ami ideális lesz számukra a futáshoz. Olyan cipőt érdemes választani, ami megfelelő az adott testsúlyhoz. Szakértők azt javasolják, hogy legjobb, ha futócipőboltba megyünk futócipőt vásárolni, ahol megfelelő segítséget fogunk kapni.

Robert Kiyosaki

Milyen cipőt válasszunk?

Érdemes figyelni arra, hogy kb. hány megtett km van már a cipőben. Nekem van egy elég jó - dynamic support - cipőm, ami egyszerre biztosítja a megfelelő tartást és stabilitást is, viszont azt olvastam, hogy az élettartama 700-800 km. Fogalmam sincs hány km lehet benne, mert eddig nem futottam rendszeresen, csak amikor kedvem volt, és akkor sem sokat - sosem voltam az a tipikus "futóbajnok típus". Összefoglalva: kell a jó csillapítású cipő, viszont legyenek benne stabilitást szolgáló elemek

A cél, hogy minél természetesebben tudjunk mozogni, és ahogy egyre jobb lesz a teljesítményünk egyre kevésbé lesz szükség a mindenfélével ellátott legmodernebb csodacipőre, de kezdetben nagyon fontos, főleg ha túlsúly is van, plusz még kezdők is vagyunk. Ahogy fejlődünk, a lábunk igénye is megváltozhat, és kevésbé drasztikus cipőket tudunk viselni.

Saucony - Geometry of Strong

Mi is pontosan a légtalp?

A légbetét technológia egy nagyon hatékony ütéscsillapító megoldás. A terhelés során, összenyomódással csillapít, viszont amint megszűnik a terhelés, abban a pillanatban a gáz visszarúgja magát az eredeti állapotába, és ezzel segít abban, hogy a következő lépést, minél dinamikusabban tudjuk elvégezni. Minél vastagabb ez a légbetét, annál jobban csillapít, viszont annál instabilabb lesz a cipő. A légbetétes cipők elég tartósak, akár 1000-1500 megtett km-t után is, nem úgy, mint a habanyaggal ellátott cipők, amik a használat során folyamatosan mennek tönkre, bármilyen márkáról legyen is szó.

Ez azt jelenti, hogy a habanyaggal csillapított cipőtalpak folyamatosan nyomódnak egyre összébb, ahogy rájuk nehezedünk minden lépésnél, egyre jobban összelapulnak, és néhány 100 megtett km után, már nem fogják azt a csillapítást biztosítani, amiért viseljük a cipőt. Elkezd vékonyodni a talp, mivel ugyanazt a mennyiségű anyagot passzírozzuk egyre kevesebb helyre, ami egyre sűrűbb lesz. Minél nagyobb a súlyunk, annál jobban jelentkezik ez az összepréselő hatás. Ezt először a térdízületünk fogja megérezni, de ha csak azután cserélünk cipőt, amikor már fáj a térdünk, akkor elkéstünk.

Kezdetekben

Kezdetekben mindenképpen hangsúlyos az, hogy a jól csillapító cipő legyen stabil is, de ahogy egyre fejlődünk, egyre fejlődnek az izmok, esetleg csökken a testsúlyunk, a szalagok is kezdenek megerősödni, lehet hogy mire eljutunk odáig, hogy megvesszük a második futócipőnket, már megerősödnek annyi

KAPCSOLAT: +36 30 399 3130
Eseménynaptár 2019