izomzárak & fókuszpontok

Bandhák és dristik az astanga vinyásza jógában

A testtartások, a légzés és a bandhák (izomzárak) kombinációjából álló jóga, energia megőrző hatású - szemben bármilyen sporttal, edzéssel, valamint a belső békén keresztül elvezethet a felszabadulásig,

Miért nem sport a jóga?

A légzés irányításával befolyásoljuk a prána áramlását, ami a finomfizikai testben lévő életerőt jelenti (bár vonatkozhat az anatómiai légzésre is). A prána mozgása a fizikai testben lévő mozgással áll összefüggésben, a légzés irányításával irányíthatjuk a pránát, felhalmozni, raktározni is tudjuk. Az a folyamat, mely által képessé válunk az életerő uralására/szabályozására különbözteti meg a jógát a tornagyakorlatoktól.

  • A testtartások, a légzés és a bandhák (izomzárak) kombinációjából álló jóga, energia megőrző hatású - szemben bármilyen sporttal, edzéssel, valamint a belső békén keresztül elvezethet a felszabadulásig, "
  • A végső szabadság filozófiai alapjai nélkül a jóga mindössze nyújtás."
  • Hozzáállás kérdése, hogy a jóga valódi adományát kihasználjuk-e vagy sem. Akinek a fittség és kidolgozott izomzat a célja, az optimális külső elérése, nem pedig a tartós, belső béke, annak a jóga gyakorlása inkább a sport kategóriába sorolható. Bár, egy idő után, ha valaki kitartó a gyakorlásban, annak óhatatlan, hogy megjelenik az életében a jóga hatása minden szinten - amennyiben nyitott rá.

Múla, uddijána, dzsalandhára bandha

Légzés-mozgás-tudatosság

  • A bandha kifejezés az angol bonding (összekötni) szóból ered, szorítást is jelent. Összekötjük a légzést a mozgást és a tudatosságot. B.K. S. Iyengar így fogalmaz: "
  • Ahogy az elektromos áram folyását kondenzátorok és kapcsolók irányítják, ugyanúgy szabályozzák a bandhák a prána energia áramlását."

A bandhákat eleinte az izmok kontrakciójával hozzuk létre, majd a mély légzés segítségével, tudatosításukkal, egy idő után maguktól megtörténnek. Aktiválásuknak fizikai és energetikai aspektusa is létezik. Anatómiailag a pózok közben stabilizálnak, masszíroznak, segítik a mélyebb izomrétegek tudatosítását, aktivizálását. Amint van egy stabil irányítás, bandha kontroll, sokkal könnyebbek lesznek az ászanák.

Az alsó két bandha

Az első bandha a múla bandha vagyis a gyökér,-vagy gátzár. A gátizom (gáttájék középső része), a végbélnyílás és a nemi szervek közötti izomhártya kontrakciójával hozzuk létre - ezzel az energetikai zárral a testbe zárjuk a pránát. Fizikailag ahhoz az izommunkához hasonlít, amit akkor érzünk, mikor megállítjuk a vizelést. Ez Gregor Mahle hasonlata, aki azt is elmondja, hogy természetesen nem pontos ez az utalás sem. Valójában rá kell érezni, addig csak körülírni lehet.

  • A múla bandhával felfelé irányuló energetikai mozgást, egyfajta szívó hatást hozunk létre, ezzel megakadályozzuk, hogy az életerő lefelé áramolva kiszivárogjon a testből. Ez a folyamat természetesen megtörténik, ahogy öregszünk, és közelebb kerülünk a halálhoz. De a felfelé irányuló mozgás elősegítésével késlelteni lehet a folyamot. Belégzéskor lefelé áramoltatjuk a pránát, létrehozzuk a múla bandhát, a lélegzetet a gátizomba "
  • akasztva"
  • , kilégzéskor pedig felfelé, létrehozva a felfelé irányuló energiaáramlást, megakadályozva az életerő távozását a gerinc tövénél.

„ A végső szabadság filozófiai alapjai nélkül a jóga mindössze nyújtás.”

Kino McGregor

Dzsalandhára bandha - torokzár

A harmadik bandha a dzsalandhára bandha, áll-, vagy torokzár, a torokban, a kulcscsontok között. A torok izmainak megfeszítése, ami akkor jön létre, amikor az állat a mellkashoz szorítjuk. Szabályozza a vér és prána áramlását a szívhez, nyaki mirigyekhez, az agyhoz. Lassítja a szívverést, serkenti a pajzsmirigy, mellékpajzsmirigy működését, hasznos még torokfájásra, rekedtségre, nyakmerevségre. Vannak ászanák, melyekben automatikusan létrejön.

Dristik -

Ahogyan a hallás érzékszervét a légzés hangjára koncentrálva vonjuk vissza, úgy a látást a dristik, azaz segítségével - ez a mély, bensőséges, meditatív gyakorlás fontos eleme. Minden ászanában van egy pont, amire rögzítjük a tekintetünket. Az astanga vinyásza jógában nyolc dristit különböztetünk meg: názagra - orrcsúcs, bhrúmadja - két szemöldök között, nábhi csakra - köldök, hasztagra - tenyér vagy a kéz ujjai, pádángustha - lábujjak, pársva - oldalra, úrdhva - fölfelé, angusthamadhjai - hüvelykujjak.

A dristi egy koncentrációs gyakorlat is (dháraná), ami Patandzsali jógájának hatodik ága. Ahhoz, hogy figyelni tudjunk a légzésre, bandhákra, dristire a gyakorlás közben erőteljes koncentrációra van szükség. A dristi a prána befelé irányításának egyik lényeges technikája. Ha a pránát befelé irányítjuk és koncentráljuk a testben, az elménk egy pontra szegezett (ékágra) és felfüggesztett (niródha) lesz, ami elvezet a szamádhi állapotához, a felszabaduláshoz.

Bandhák és dristik

Az uddijána felszállást jelent

A múla bandhával bennt tartjuk a pránát/életerőt, az uddijána bandhával pedig felfelé áramoltatjuk. Az uddijána bandhához meg kell tanulni elkülöníteni a hosszanti hasizom felső és alsó részét, mert csak a köldök alatti részt kell használni. Az alhas finom behúzását jelenti. Minél finomabb az uddijána bandha, annál több befolyást gyakorol a finomfizikai testre. Jótékony hatást gyakorol a hasi szervekre, élénkíti a gyomor, máj, epe, hasnyálmirigy, vese, mellékvese, lép működését. Erőteljes stresszoldó hatása van. Ide tartozik a hasi légzés témaköre, melyről Gregor Mahle a következőket mondja:

  • "
  • A hasi légzés, a hasfal teljes ellazításával együtt akkor ajánlott és hasznos, amikor szeretnénk összekapcsolódni az érzelmeinkkel, és előtérbe helyezni azokat. Különösen a New Age mozgalomban az érzelmeket szent dologként kezelik, amit követni kell és meg kell élni. A hasi légzés akkor lehet hasznos, ha fel akarjuk erősíteni az érzelmeinket. Sok más helyzetben azonban, nem hasznos, ha felerősítjük az érzelmeinket. Végül is az érzelmek csak az elme termékei. Emocionálisnak lenni annyit tesz, hogy egy jelenbeli helyzetre a múltbeli benyomások alapján reagálunk. - Az érzelem egy elraktározott érzés, amely azért jön elő, mert az eredeti érzés egy tudatalatti benyomást hagyott az elmén. Patandzsali ezt a benyomást szamszkárának nevezi. Az az elmélet, hogy érzelmesnek lenni egy hiteles tudatállapot, hibás, mert egy érzelmes ember ugyanannyira a múltban él, mint valaki, aki mindig racionális próbál maradni."

Van kérdésed?

Kattints az arcképre!

Hotline +36 30 399 3130
Astanga tanfolyam kezdőknek: 2019. február 3.