⊗ Archivált cikk! Visszatérő álmatlanság? Itt az én módszerem!

„Olyan fáradt vagyok, hogy nem tudok elaludni, gyakran hajnali 3-kor már ébren vagyok és végül úgy ébredek, mint aki végigdolgozta az éjszakát!” Ismerős?

Cikksorozat?

A cikk vázlatára tekintve egy egész szakdolgozatnyi anyagot sikerült felvázolnom a témában (cikksorozat?) és mégis az összegzés egy gondolatban megfogalmazható: Nincs mese! A krónikus alvászavar megszüntetéséhez szinte biztos, hogy mind a négy életterületen változtatásra van szükség.

Az álmatlanságot a védikus irodalomban a NIHSAYANAH szóval fejezik ki és gyakran a szövegkörnyezet pozitív értelmezéssel ruházza fel: egy természetes állapot, mely a transzcendentális állapot mellékhatása. Az alkotó és a világtól visszavonult ember is gyakorta él „túlvilági” TEVÉKENY életet a napfénymentes órákban. Egy jelentős esemény előtti álmatlan éjszaka is lehet pozitív érzelmekkel telt tevékeny ébrenlét, de most az álmot váró forgolódás hétköznapi állapotáról lesz szó.

Hőhullámok?

A leggyakoribb a bizonytalanság érzésével párosuló jövőtől való félelem, az aggodalom és a tehetetlenség megéléséből fakadó alvászavar. Több szintről is beszélhetünk, melynek forrása érzelmi bizonytalanság, szellemi és testi kimerültség vagy ezek keveréke. Egy erőteljesebb kimerültségi stádiumban a felfokozott agyműködés és a szellemi kimerültség kettőse megemelheti a testhőmérsékletet, mely párosulhat hőhullámokkal, verejtékezéssel és szélsőséges esetben remegéssel is.

Az elalvás szakaszában a szemgolyó lassan felfelé néző tekintetet vesz fel, miután a testi érzetek elcsendesedtek és a hallás központ is háttérbe vonult. Az első szakaszt, az elalvás szakaszát, a tudósok NREM-nek (Non Rapid Eye Movement) gyors szemmozgás nélküli szakasznak hívják. Ha a felgyorsult agyműködés intenzív szemmozgással is párosul, akkor esély sincs az elalvásra mindaddig, amíg az elme el nem csendesül, az izmok el nem lazultak és a légzés békésé nem válik.

Mennyi alvásra van szükségünk?

Az életkor, az egészségügyi állapot, a végzett munka típusa, a test típusa, az elme állapota a mindenki által ismert 8 óra darabszámát elmozdíthatja akár a felére és a duplájára is. Hivatalosan az újszülötteknek 12-18 óra, az óvodásoknak 11-13 óra, a tinédzsereknek 8-9 óra, a felnőtteknek 7-9 óra a normál alvásigénye. KKV vállalkozói fórumon már többször említették a kiemelkedő teljesítmény eléréséhez szükséges 12 óra alvást, amit állítólag felsővezetők előszeretettel gyakorolnak. Ezzel szemben a Gítában a 6 óra alvás lélektani határ, amit ha átlépünk jelzi életvitelünk helytelenségét, életünk hosszának csökkenését. „Akinek evése, alvása, pihenése és munkája szabályozott, az a yoga gyakorlásával minden anyagi fájdalmat képes megszüntetni.” olvasható a Bhagavad-gítában (6.17.) Találtam egy hanganyagban (2011.07.18 BVPS) védikus választ az alvás hosszának kérdésére!

6 óra alvás elegendő, akkor ha maximum 8 órás szellemi munkát végzünk, amelyet kiegészít egy 2 órás (rendszeres) testmozgás. A nagyobb mennyiségű alvás igény a túlóráknak köszönhető, esetleg a szélsőséges étkezésnek. Az ayurvéda szerint helyes táplálkozás esetén elegendő a 6 óra alvás. 8 óra alvás betegség esetén szükséges! 10 óra alvást idegrendszer károsodása esetén igényel a szervezet. Normális esetben a túlórák helyett a családdal tölti az ember időt, az feltölti az embert. Nem az alvással töltött órák mennyiségében keresendő a megoldás, hanem az ébrenlét minőségében. A hasznosan (jóság minőségében) töltött idő meghatározza az alvás minőségét és szükséges mennyiségét. Az ébrenlét percei legyenek pozitívak, egészségesek, vidámak, építő jellegűek, kerüljük a haragot, az elégedetlenséget, a kritikát és legfőképpen a haszontalan (eredményektől mentes értelmetlen) tetteket. Ha hatékonyabb életvitelhez érdemes elolvasni és alkalmazni Stephen R. Covey Először a Fontosat című k

text

text

sdfsdfsdf

„ Akinek evése, alvása, pihenése és munkája szabályozott, az a yoga gyakorlásával minden anyagi fájdalmat képes megszüntetni.”

Bhagavad-gíta 6.17.

sdfsd

Az első hónap tapasztalatai: ez így nem fog menni!

Az első kritikus pont, akkor volt amikor egy esti erős jógaóra után kb. 6 órával újra szőnyegre álltam reggel. Nem tetszett sem a testemnek sem az elmémnek a helyzet, hiszen az esti óra fáradalmait még nem pihentem ki. Gyorsan levontam a következtetést, hogy az ember vagy reggel mozog vagy este! Úgy látom szükség lesz pihenő napok beiktatására, pl. telihold napokon.

folyt köv.

Mézes tej mandulával

Ez az ital éppoly tradicionális Észak-Indiában, mint a kávé Európában. Az ayurvéda szerint jót tesz a meggyötört idegeknek – aki elalvás elõtt megiszik belõle 2 dl-t, azt biztosan nem fogja kínozni az álmatlanság! 6 dkg héjától megtisztított mandula, 1 l tej, 1/2 kk kardamom, vagy egy 2,5 cm hosszú vaníliarúd, hosszában félbevágva, 3 ek akácméz.

A mandulát kevés tej hozzáadásával turmixgépben összetörjük, majd a maradék tejjel együtt kevergetve felforraljuk. Lehúzzuk a tűzről, belekeverjük a kiválasztott fűszert, majd ismét felforraljuk. A tűzrõl levéve mézzel ízesítjük, forrásig melegítjük, majd leszűrjük. Habverővel habosra keverjük, forrón tálaljuk.

108 Sun Salutations with Sri K. Pattabhi Jois (50 minutes)

Ami nekem működik: hajnali napüdvözlet

Igazán zavaró volt már egy ideje a 4 órai ébredés, az ágyban a hajnali visszaalvást várva henyélés. A hajnali forgolódás helyett átmozgatom egy rövid fürdőt követően a testemet: minimum 20 percig napüdvözleteket gyakorlok. Ez a technika számomra új és egyben az én 2017-es fogadalmam is! (Néha emlékeztessetek kérlek, ha elfelejteném! Köszönöm.)

Tapasztalatom eddig erősen pozitív és segíti a mély alvást, csökkenti az éjjeli ébrenléteimet. A hatás az első nap követően csak pár nappal később érkezett, este. Hamar elálmosodtam, már 8-kor lecsukódott a szemem és kipihenten ébredtem. A mozdulatokat lassan, óvatosan hajtom végre. A napüdvözlet elemeit sok légzésig, gyakran percekig tartom, amíg a testben lévő „kocsonyás” folyadék mozgásához hasonló érzetek meg nem szűnnek. Az első pár mozdulat közül a kéz letétele a legnehezebb. Amint felerősödik a testem, emelni fogom a reggeli gyakorlást 108 napüdvözletig, amelyhez a cikkben található videót tervezem használni.

Hotline +36 30 399 3130
Astanga tanfolyam kezdőknek: 2019. február 3.