Miért nem tudok elaludni?

Miért nem tudok aludni éjszaka?

Visszatérő álmatlanság? Itt az én módszerem!

„Olyan fáradt vagyok, hogy nem tudok elaludni, gyakran hajnali 3-kor már ébren vagyok és végül úgy ébredek, mint aki végigdolgozta az éjszakát!” Ismerős?

Jó alvó lettem!

Jó alvó lettem, bár nem hétköznapi az alvásgörbém. Éjszaka 2 és 3 közt egy nagyot sétálunk a kutyussal és este elalvás előtt már több órával nem eszem. Elalváshoz könyvet olvasok és ginseng teát kortyolok, melynek markáns kesernyés édes illata megtölti a szobát. Az íze édeskés, de ha pár percnél tovább főzzük plusz az adagot is elméretezzük, hamar ihatatlan keserű orvossággá válik. A tea levelei többszörösére nőnek a forró víztől és a teáskanálnyi adagtól is már sikert várhatunk. Hatása kifinomult, lassan békésen nyugtat feltehetően nem a vérnyomással babrál (attól megfájdulna a fejem), hanem az izomzatra hat. Ürülésekor észleltem a gyenge izomláz utolsó szakaszában tapasztalható izom feszülést, tompaságot, de hasonlítható a másnaposságkor észlelhető parányi izom tünetekre is.

Összegzés

Nem volt ez mindig így! Évekig szenvedtem az alváshiány okozta hátrányokat, melynek megszüntetéséhez munkahelyet, életmódot és napi rutint kellett változtatni. Az igazi átörést végül a hév megállóra néző zajszennyezett albérletből való kiköltözés hozta meg. Jó érzés egy éjszakát végig aludni. Az álmatlanság időszakában a következő praktikákkal próbálkoztam: A cikk vázlatára tekintve egy egész szakdolgozatnyi anyagot sikerült felvázolnom a témában (cikksorozat?) és mégis az összegzés egy gondolatban megfogalmazható: Nincs mese! A krónikus alvászavar megszüntetéséhez szinte biztos, hogy mind a négy életterületen változtatásra van szükség.

Alvás nélküli álmodozás vagy kínszenvedés?

Az álmatlanságot a védikus irodalomban a NIHSAYANAH szóval fejezik ki és gyakran a szövegkörnyezet pozitív értelmezéssel ruházza fel: egy természetes állapot, mely a transzcendentális állapot mellékhatása. Az alkotó és a világtól visszavonult ember is gyakorta él „túlvilági” TEVÉKENY életet a napfénymentes órákban. Egy jelentős esemény előtti álmatlan éjszaka is lehet pozitív érzelmekkel telt tevékeny ébrenlét, de most az álmot váró forgolódás hétköznapi állapotáról lesz szó.

A leggyakoribb a bizonytalanság érzésével párosuló jövőtől való félelem, az aggodalom és a tehetetlenség megéléséből fakadó alvászavar. Több szintről is beszélhetünk, melynek forrása érzelmi bizonytalanság, szellemi és testi kimerültség vagy ezek keveréke. Egy erőteljesebb kimerültségi stádiumban a felfokozott agyműködés és a szellemi kimerültség kettőse megemelheti a testhőmérsékletet, mely párosulhat hőhullámokkal, verejtékezéssel és szélsőséges esetben remegéssel is.

Hőhullámok?

Az elalvás szakaszában a szemgolyó lassan felfelé néző tekintetet vesz fel, miután a testi érzetek elcsendesedtek és a hallás központ is háttérbe vonult. Az első szakaszt, az elalvás szakaszát, a tudósok NREM-nek (Non Rapid Eye Movement) gyors szemmozgás nélküli szakasznak hívják. Ha a felgyorsult agyműködés intenzív szemmozgással is párosul, akkor esély sincs az elalvásra mindaddig, amíg az elme el nem csendesül, az izmok el nem lazultak és a légzés békésé nem válik.

Mennyi alvásra van szükségünk?

Az életkor, az egészségügyi állapot, a végzett munka típusa, a test típusa, az elme állapota a mindenki által ismert 8 óra darabszámát elmozdíthatja akár a felére és a duplájára is. Hivatalosan az újszülötteknek 12-18 óra, az óvodásoknak 11-13 óra, a tinédzsereknek 8-9 óra, a felnőtteknek 7-9 óra a normál alvásigénye. KKV vállalkozói fórumon már többször említették a kiemelkedő teljesítmény eléréséhez szükséges 12 óra alvást, amit állítólag felsővezetők előszeretettel gyakorolnak. Ezzel szemben a Gítában a 6 óra alvás lélektani határ, amit ha átlépünk jelzi életvitelünk helytelenségét, életünk hosszának csökkenését. „Akinek evése, alvása, pihenése és munkája szabályozott, az a yoga gyakorlásával minden anyagi fájdalmat képes megszüntetni.” olvasható a Bhagavad-gítában (6.17.) Találtam egy hanganyagban (2011.07.18 BVPS) védikus választ az alvás hosszának kérdésére!

Ötlevelű-ginseng (Jiaogulan) tea - Pihentető alvás érdekében, fáradékonyság esetén

6 óra alvás elegendő, akkor ha maximum 8 órás szellemi munkát végzünk, amelyet kiegészít egy 2 órás (rendszeres) testmozgás. A nagyobb mennyiségű alvás igény a túlóráknak köszönhető, esetleg a szélsőséges étkezésnek. Az ayurvéda szerint helyes táplálkozás esetén elegendő a 6 óra alvás. 8 óra alvás betegség esetén szükséges! 10 óra alvást idegrendszer károsodása esetén igényel a szervezet. Normális esetben a túlórák helyett a családdal tölti az ember időt, az feltölti az embert. Nem az alvással töltött órák mennyiségében keresendő a megoldás, hanem az ébrenlét minőségében. A hasznosan (jóság minőségében) töltött idő meghatározza az alvás minőségét és szükséges mennyiségét. Az ébrenlét percei legyenek pozitívak, egészségesek, vidámak, építő jellegűek, kerüljük a haragot, az elégedetlenséget, a kritikát és legfőképpen a haszontalan (eredményektől mentes értelmetlen) tetteket. Ha hatékonyabb életvitelhez érdemes elolvasni és alkalmazni Stephen R. Covey Először a Fontosat című könyvét

„ Akinek evése, alvása, pihenése és munkája szabályozott, az a yoga gyakorlásával minden anyagi fájdalmat képes megszüntetni.”

Bhagavad-gíta 6.17.

Az első hónap tapasztalatai: ez így nem fog menni!

Az első kritikus pont, akkor volt amikor egy esti erős jógaóra után kb. 6 órával újra szőnyegre álltam reggel. Nem tetszett sem a testemnek sem az elmémnek a helyzet, hiszen az esti óra fáradalmait még nem pihentem ki. Gyorsan levontam a következtetést, hogy az ember vagy reggel mozog vagy este! Úgy látom szükség lesz pihenő napok beiktatására, pl. telihold napokon.

Mézes tej mandulával

Ez az ital éppoly tradicionális Észak-Indiában, mint a kávé Európában. Az ayurvéda szerint jót tesz a meggyötört idegeknek – aki elalvás elõtt megiszik belõle 2 dl-t, azt biztosan nem fogja kínozni az álmatlanság! 6 dkg héjától megtisztított mandula, 1 l tej, 1/2 kk kardamom, vagy egy 2,5 cm hosszú vaníliarúd, hosszában félbevágva, 3 ek akácméz.

A mandulát kevés tej hozzáadásával turmixgépben összetörjük, majd a maradék tejjel együtt kevergetve felforraljuk. Lehúzzuk a tűzről, belekeverjük a kiválasztott fűszert, majd ismét felforraljuk. A tűzrõl levéve mézzel ízesítjük, forrásig melegítjük, majd leszűrjük. Habverővel habosra keverjük, forrón tálaljuk.

108 Sun Salutations with Sri K. Pattabhi Jois (50 minutes)

Ami nekem működik: hajnali napüdvözlet

Igazán zavaró volt már egy ideje a 4 órai ébredés, az ágyban a hajnali visszaalvást várva henyélés. A hajnali forgolódás helyett átmozgatom egy rövid fürdőt követően a testemet: minimum 20 percig napüdvözleteket gyakorlok. Ez a technika számomra új és egyben az én 2017-es fogadalmam is! (Néha emlékeztessetek kérlek, ha elfelejteném! Köszönöm.)

Tapasztalatom eddig erősen pozitív és segíti a mély alvást, csökkenti az éjjeli ébrenléteimet. A hatás az első nap követően csak pár nappal később érkezett, este. Hamar elálmosodtam, már 8-kor lecsukódott a szemem és kipihenten ébredtem. A mozdulatokat lassan, óvatosan hajtom végre. A napüdvözlet elemeit sok légzésig, gyakran percekig tartom, amíg a testben lévő „kocsonyás” folyadék mozgásához hasonló érzetek meg nem szűnnek. Az első pár mozdulat közül a kéz letétele a legnehezebb. Amint felerősödik a testem, emelni fogom a reggeli gyakorlást 108 napüdvözletig, amelyhez a cikkben található videót tervezem használni.

Van kérdésed?

Kattints az arcképre!

Hotline +36 30 399 3130
Astanga tanfolyam kezdőknek: 2019. február 3.