Aktív a combizom!

Feszíts, hogy nyúljanak az izmok!

Akkor ez most mit is jelent a gyakorlatban?

Jóga gyakorlatok során a gravitációt vagy esetleg egy partnert hívunk segítségül az izmok nyújtásához. A nyújtó jógapóz felvétele után a nyújtás hatékonyságát lehet növelni a nyújtani kívánt izomcsoport ellentétes (antagonista) izmának befeszítésével. (reciprok beidegzés elve). Ezzel a tudatos lépéssel kijátszottuk a szervezet passzív nyújtással szembeni összehúzódási reflexét, az ínorsó reflexet.

Nézzünk egy Astangában is jól ismert pózt, a nyugati nyújtó pózt (PASCSIMOTTÁNÁSZANA). A kép láttán nyílván már halljuk a vezetett órán elhangzó rövid utasításokat: "... belégzésre emel a fej, kilégzésre dőlünk előre, csuklófogás a talp alatt, egyenes a gerinc, behúz a has, aktív combizom!" Upsz! Mit is mondott az óravezető? Aktív a combizom! Arra ösztönöz minket hogy a nyújtani kívánt izmaink elülső izomcsoportját (antagonista) aktiváljuk! :) A következő órán próbáljátok alkalmazni, látványos lesz az eredmény!

Nyújtó jógapóz

Rugózó mozdulatok

A sikeres eredmény érdekében a nyújtást izomcsoportonként változó ideig kell végezni, de az 5 hosszú légzésig kitartott póz már elegendő az izomhossz tartós megnyúlásához. A legnehezebben nyújtható a combunk hátulsó izomcsoportja a hamstring. A szó az angol ham (azaz sonka, jelen esetben a combunk hátsó izomzata és a zsír) és a string (húr) szavakból ered. Az astanga első sorozata nagy hangsúlyt fektet ezen izomcsoport nyújtására. A jógában kerüljük a rugózó mozdulatokkal végzett nyújtást, hiszen minden rugózó mozdulatnál bekapcsolódik az izmok összerántó reflexe, ennél még a passzív nyújtás is hatékonyabb!

Színóvia

A nyújtás megkezdéséhez elengedhetetlen az aktív bemelegítés, amely során az ízületek "kenőanyaga" a színóvia folyékonyabbá válik és átitatja az ízületeinket, ezzel elősegítve a biztonságos mozgást. Az érthetőség kedvéért lássuk pontokba szedve a kifejezéseket: - Agonista izmok: közvetlenül a mozgást végzik. - Antagonista izmok: a mozgást végző izmokkal ellentétesen működnek. - Szinergista izmok: a mozgás létrejöttét teszik lehetővé.

Nyújtás, ahogyan a profik csinálják

Amikor az izom megfeszül

Amikor egy izom megfeszül, az izomorsó jelet küld a gerincvelőbe, amely utasításra az izom összehúzódik és ellenáll a nyújtásnak, így megvédi az izmot a szakadástól. Ez a folyamat gerincvelői reflexív. Az izomorsó az egyik oka annak, hogy soha nem erőltetjük túl a nyújtást jógázáskor, hiszen ilyenkor az izomorsó felhevül és az izom összehúzódik. Ez a mechanizmus akadályozza meg a további nyújtást. Soha ne erőltesd a nyújtást, inkább a gerincvelői reflexív segítségével oldd fel a blokkokat." Forrás:

Források: AZ IZOMTÓNUS SZABÁLYOZÁSA - www.jgypk.u-szeged.hu Tűz és Víz egyesítése a jógában - www.jogamagazin.hu Derékfájás, isiász vagy a titokzatos Hamstring szindróma? - www.gerinces.hu

Hotline +36 30 399 3130
Astanga tanfolyam kezdőknek: 2019. február 3.